A “fekvő nő”, a szobrászat mindenkori hatalmas témája olyan archetípus, melyet felnevelt, megedzett, fölerősített az újkori és a modern festészet. Hellyel-közzel illeszkedett a huszadik század közepi művészeti normákhoz, ám ez az illeszkedés egyúttal bélyeget is sütött rá. Semleges dolog volt, a fennálló rendet legfeljebb frivolitásával karcolgatta vehemensebben, mint az “ülő nő”, az “álló nő”, az “olvasó nő” vagy a “dolgozó nő” — de nem annyira vehemensen, mint a “fürdőző nő”. És a “fekvő nő” a szocreált követő időkben is a jogában maradt: a fekvő nőket ábrázoló szobrok ma a közterek joviális, a környezetbe simuló részei. Nem okoznak különösebb fejtörést, alacsony talapzatukkal igazi zsánerszobrokként működnek, közöttünk, a mi szintünkön vannak, és a képeken jól látható majd, a padokkal, kukákkal, villanyoszlopokkal, a parkok és közterek különféle alkatrészeivel küzdenek, mintsem hogy valamiféle magasabb, hősibb piedesztálra törnének.

DSC_35402013-05-15_09-03-33Így van ez a fiatalon, 1966-ban, 46-éves korában elhunyt szupertehetség, Megyeri Barna 1963-ban egy zuglói társasház zárt előkertjében felállított fekvő nőjével,

DSC_35462013-05-15_09-03-57a Nyugalom című szoborral is,

DSC_35842013-05-15_09-08-30behunyt szem,

DSC_35802013-05-15_09-08-10zárt tekintet,

DSC_35492013-05-15_09-04-10a felhúzott térdekhez előrenyúló jobb kéz,

DSC_35882013-05-15_09-08-51ismerős testtartás,

DSC_35782013-05-15_09-08-03csupa magától értetődő harmónia

DSC_35772013-05-15_09-07-53és arány (épp ez a titka a műfajnak, az ismerősség),

DSC_35502013-05-15_09-04-17a lehető legegyszerűbben az ez a szobor,

DSC_35432013-05-15_09-03-46amit a címe megelőlegez: nyugalom.

DSC_90932009-07-18_16-10-15Nyugalom és architekturális egyensúly,

DSC_91162009-07-18_16-13-12a fekvés mozdulatlanságában is jellegzetes lendület vezeti Varga Imre a debreceni egyetem főépülete előtti szökőkút sarkán elhelyezett fiatalkori női aktját,

DSC_91202009-07-18_16-13-37az itt látható összeállítás talán legszószerintibben fekvő alakját. Nemcsak a mozgó víz teszi hozzá a magáét a szoborhoz, az sem csoda, hogy a vele átellenben fekvő meztelen férfi,

DSC_91232009-07-18_16-14-27Marton László szobra

DSC_91222009-07-18_16-14-15azonnal incselkedni kezd szépséges sorstársnőjével — de a fekvő meztelen férfi egészen más, később megírandó lapra tartozik.

DSC_06582011-10-21_16-09-22A nő-szobrok nagymesterének, Kerényi Jenőnek eredetileg 1965-ben az egri színház bejárata mellett felállított, később az Érsekkert füves parkjába áthelyezett Tháliája az előzőekhez képest csupa ideges dinamizmus,

mintha a színjátszás attribútumát kezében tartó múzsa egyensúlyából kizökkentve azonnal fel kívánna pattanni —

020_DSC_66482014-03-14_10-53-18de nyugalom!, nem fog, és a feszültséget biztosan nem a művészet közelsége okozza,

050_DSC_66512014-03-14_10-53-29lásd csak Tar István a blogon korábban már bemutatott lantos nőjét 1966-ból,

105_DSC_69462014-03-14_13-05-01a mostani összeállítás másik bronz darabját, aki szintén a művészet közelében létezik, hiszen kezében egy zeneszerszám,

150_DSC_69142014-03-14_12-55-38egy virtigli modernistát.

210_DSC_69242014-03-14_13-02-25A szobrászati fekvés, tessék tudomásul venni, igenis nyugalom.

DSC_77272014-03-28_11-23-22Még akkor is, ha persze támaszkodás, félkönyék, felhúzott térd inkább ez a fekvés, és nem feküvés,

DSC_77252014-03-28_11-23-15mint Kalló Viktor 1967-ből való, Zenélő nő című szobrán, Külső-Zuglóból,

DSC_77202014-03-28_11-22-53mely leegyszerűsített vonalaival,

DSC_77182014-03-28_11-22-41elnagyolt,

DSC_77242014-03-28_11-23-11szimbolikus vonásaival

DSC_77232014-03-28_11-23-08valósággal tobzódik saját absztrakciójában,

DSC_77192014-03-28_11-22-48miközben egyúttal azért vigyázva őrzi

DSC_77212014-03-28_11-22-56jelentéses, felismerhető, azonosítható realisztikusságát is.

hi_03Huszár Imre a blogon már ugyancsak részletesen ismertetett, 1969-es gyulai szobrát, a félkönyékre támaszkodó napozó nőt pedig éppen az jellemzi,

hi_22amit a bevezetőben említettem: realisztikus részletei

hi_20frivolan karcolják a kor felfogását. De egy fürdővárosban mindez talán megbocsátható volt, még/már akkor is.

DSC_08352011-10-30_14-58-15És most nagyot ugrunk az időben, tíz esztendőt, mert ami eddig elhangzott, előjáték volt ahhoz, ami most következik,

DSC_08362011-10-30_14-58-24Nagy István János eredetileg 1979-ben, a Csörsz utcai MOM-parkban felállított, majd még jóval a terület szanálása előtt a Vérmezőre áthelyezett szobrához.

DSC_08372011-10-30_14-58-31Szinte ránk kiált,

DSC_08392011-10-30_14-58-42hogy fényképezzük körbe,

DSC_08402011-10-30_14-58-47egyszerűen olyan a tere, amelyben elhelyezkedik,

DSC_08412011-10-30_14-58-54hogy nem háríthatjuk el óhaját,

DSC_08422011-10-30_14-59-10sőt egyszerre azon kapjuk magunkat,

DSC_08522011-10-30_15-01-43hogy már onnan is fényképezzük,

DSC_08532011-10-30_15-01-54ahonnan nem kérte.

DSC_45072014-02-16_13-07-51Az 1938-ban született Nagy István János ifjú korától kezdve korának jellegzetes karakterszobrásza volt,

DSC_46372014-02-16_13-47-30főképp mészkő szobrai és domborművei állnak több helyen az országban,

DSC_46302014-02-16_13-46-03kisebb volumenű emlékművei, szabatos portréi,

DSC_46282014-02-16_13-45-55de pályafutása során dolgozott bronzzal is,

DSC_46252014-02-16_13-45-40és tevékenysége jelentős a szobrászat kamarazenéjének számító területen,

DSC_46232014-02-16_13-45-22az éremművészetben is.

DSC_46212014-02-16_13-45-07A filológiai teljességhez hozzátartozik, hogy a szobrász egy évtizeddel a vérmezői szobor előtt, 1970-ben egy ehhez  méretben és feldogozásban is nagyon hasonlatos fekvő nőfigurát készített Miskolcra, ugyancsak mészkőből, ez a későbbi változat azonban oldottabb,

DSC_24422014-06-09_10-37-29lágyabb,

DSC_24312014-06-09_10-35-54modernebb hatású szobor,

DSC_24462014-06-09_10-38-08a felemelt, hatalmas bal talp

DSC_25272014-06-09_11-24-49pedig annyi iróniát ad hozzá a szoborhoz,

DSC_25292014-06-09_11-25-15amennyi szükséges.

DSC_25172014-06-09_11-23-25Elfogadom persze, hogy a szobornak valójában csak két nézete, a két oldalnézete van, minden egyéb csak incselkedés, a két oldalnézet pedig jellegzetes egyiptomi formarendet mutat, a profilos beállítást (akárcsak a fentebb bemutatott Kalló Viktor-szobor esetében, ahol a szögletes idomok, az antikizáló téma külön ki is emeli a formarendet), és kétségtelen tény, a szobor lágy geometriája, szögek, vonalak, hajlatok játéka így is érvényesül. Egyedül az zavart, hogy három kísérletre sem sikerült olyan képeket csinálnom róla, amilyeneket szerettem volna; nem is a mészkő szobrok különféle viselkedése miatt különféle fényviszonyok között, hanem azért, mert nagyon zavart a szobor összefirkálása. De a negyedik alkalomra szerencsém lett. 2014 karácsonyára a vérmezői szobrot megtisztították. Következzen tehát a körbe-körbe, a fentiek evidenciában tartásával, ezzel a lágy tónusú sorozattal.

DSC_33222014-12-25_13-12-52

DSC_33232014-12-25_13-12-59

DSC_33242014-12-25_13-13-04

DSC_33252014-12-25_13-13-12

DSC_33262014-12-25_13-13-18

DSC_33282014-12-25_13-13-28

DSC_33292014-12-25_13-13-37

DSC_33302014-12-25_13-13-41

DSC_33312014-12-25_13-13-46

DSC_33322014-12-25_13-13-57

DSC_33332014-12-25_13-14-02

DSC_33342014-12-25_13-14-12

DSC_33352014-12-25_13-14-22

DSC_33362014-12-25_13-14-27

DSC_33382014-12-25_13-14-41

DSC_33392014-12-25_13-14-47

DSC_33402014-12-25_13-14-53

DSC_33442014-12-25_13-23-59

DSC_33452014-12-25_13-24-09

DSC_33462014-12-25_13-24-30

DSC_33412014-12-25_13-23-38Hiszen nincs nyugalmasabb dolog, mint egy fekvő nő a Vérmezőn. És hirtelen József Attilát is megértjük, elhisszük neki, hogy a boldogság lágy volt, szőke és másfél mázsa.

*

A szövegből képpel említett szobrok a Köztérképen:

Reklámok

Fektében a lágyat” bejegyzéshez 3 hozzászólás

  1. Minél többet nézem ezt a szobrot, annál inkább egy bebörtönzött nőalakot látok benne, egy dobozba/ketrecbe zárt nőt. De nem marad ott sokáig, már ráébredt, hogy nem fér el, hogy szűk a számára kimért hely és meg is van hozzá minden ereje, hogy kitörjön onnan – robusztussága az erejét hivatott megmutatni. A talpát, vállát már nekifeszítette… 🙂

    Kedvelik 1 személy

  2. Visszajelzés: Budapest 140 – I-K-SZ

Kérlek, mondd el, mit gondolsz.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s