Az 1925-ben Ózdon született, az általában éltes korú szobrászokhoz képest nagyon fiatalon, 59 éves korában Szentendrén elhunyt Kucs Béla talán nem tartozott a hatvanas-hetvenes évek nagy újítói közé; köztéri szobrai az ötvenes évektől kezdve többnyire szabatosan megformált zsánerdaraboknak számítottak, és ezt a vonásukat, a megbízható szabatosságot mindvégig megtartották. Egyszerű megfogalmazású ülő/fekvő/térdelő nőfigurái, klasszikusabb munkás- vagy bányászábrázolásai szép számmal láthatók szerte az országban. Az 1960-as évek első felében azonban volt egy szakasz, amikor jellegzetes pálcika-figuráival, egyazon nagyobb témakörben, a játszó gyermekek ábrázolásában határozottan a korszak modernizmusa felé vette az irányt. A Tornázó fiúk (1962) Budapesten,

DSC_72072016-02-10_13-07-14egy iskolakertben áll, a két évvel későbbi Fiatalok Komlón — ennek a sorozatnak a legkiemelkedőbb darabja pedig alighanem az itt következő háromfigurás kompozíció, a Pécsett, ugyancsak egy iskola előtt 1964-ben felállított Játszó gyerekek.

001_DSC_97672014-04-21_18-19-02A feldolgozás módja, a nyúlánk, kinyújtott karú kamaszfigurák és a tágabban értett téma persze egyáltalán nem egyedi a korszakban — rögtön itt van példának Laborcz Ferenc 1962-es, két évvel később ugyancsak Pécsett, ugyancsak kútszoborként felállított Játszó gyerekekje, melyet e blog figyelmes olvasói már jól ismerhetnek:

DSC_92902014-04-20_12-23-46Azután a szintén Laborcz Ferenctől való, de már 1982-ben, több mint tíz évvel Laborcz halála után felállított pálcika-szobor, az Apa és fia, mely alighanem egy ebben a korszakban, a hatvanas évek második felében formált kisplasztika utólag felnagyított változata, és amelyről a későbbiekben a blogban még részletesen esik majd szó:

DSC_30182014-06-11_13-13-39És aztán néhány évvel későbbről, jóformán a figurativitás és az absztrakció határvidékéről, de igen nagy architekturális képzelőerővel Nyírő Gyula Tornászokja (1966) Komlóról,

DSC_86282014-04-19_12-02-01és e karakter igen szép megformálása, úgy is mondhatnánk, valamiképpen beteljesítése Kucs egy másik nemzedéktársa, Csontos László Fára mászó gyerekek című darabjában, 1968-ból, Egerben, ugyancsak az egy kislány-két kisfiú osztásban:

DSC_91502011-08-24_18-47-33Kucs Béla pécsi triójában még semmi ehhez fogható magasra törés, semmi architekturális egyensúlyozás vagy a néző első érzékelésére hatni kívánó bravúr nincsen, a három figurától mégsem tagadható el bizonyos légiesség és a geometrikus megkomponálás — de ez a földön (vagy ha úgy képzeljük el, a vízen) járva teljesedik ki az egyik leggyönyörűbb magyar Jules és Jim-szoborrá. Zsülészsim. (Truffaut klasszikusát 1962-ben mutatták be.) A középen álló lófarkas lány és a kétfelé mutató két fiú hármasa olyan együttes, ami igazi körbe-körbét kíván. Jöjjön tehát először ez.

010_DSC_97392014-04-21_18-17-51

015_DSC_97402014-04-21_18-17-53

020_DSC_97412014-04-21_18-17-54

025_DSC_97422014-04-21_18-17-55

030_DSC_97432014-04-21_18-17-57

035_DSC_97452014-04-21_18-18-02

036_P12700762014-04-22_09-16-03

037_DSC_98112014-04-21_18-24-01

038_DSC_98132014-04-21_18-24-11

040_DSC_97462014-04-21_18-18-08

050_DSC_97472014-04-21_18-18-12

052_DSC_98162014-04-21_18-24-30

055_DSC_97482014-04-21_18-18-13

060_DSC_97492014-04-21_18-18-15

061_DSC_98172014-04-21_18-24-39

062_DSC_98182014-04-21_18-24-47

065_DSC_97502014-04-21_18-18-17

070_DSC_97512014-04-21_18-18-19

075_DSC_97522014-04-21_18-18-21

083_DSC_98082014-04-21_18-23-29

085_DSC_97542014-04-21_18-18-31

100_DSC_97562014-04-21_18-18-42

103_DSC_98042014-04-21_18-23-01

105_DSC_97572014-04-21_18-18-46

110_DSC_97582014-04-21_18-18-48

115_DSC_97592014-04-21_18-18-49

120_DSC_97602014-04-21_18-18-51

125_DSC_97612014-04-21_18-18-52

127_DSC_97882014-04-21_18-21-34

129_DSC_97892014-04-21_18-21-41

130_DSC_97622014-04-21_18-18-53

140_DSC_97632014-04-21_18-18-54

145_DSC_97642014-04-21_18-18-55

147_P12700602014-04-22_09-14-36

150_DSC_97652014-04-21_18-18-57

160_DSC_97662014-04-21_18-18-58A szobor hatásához kétségtelenül hozzájárul közvetlen tere, a szélesen elterülő, mozaikkal kirakott medence, melynek túlsó felében, a szabályos középvonaltól a másik irányban is kissé eltolva áll a három figura. A képek egy részéről, melyek egy esős reggelt követő délelőtt, fél nappal később készültek, mint a többi,  jól látható, hogy mit jelentene a feszített vízfelület tükrözése, ha a Játszó gyerekek nem osztozna a magyarországi kútszobrok nagy részének sorsában, a víztelenségben.

A három, nagyjából azonos nagyságú alak elrendezése azonban mindenért kárpótol bennünket. Evidens nézete rendkívül egyszerű, három egymás mellett álló alak. Ha viszont a szoborra pontosan felülről néznénk, szabályos cikk-cakk alakzatot látnánk, a kinyújtott karok szépséges szimmetriát testesítenek meg:

DSC_97842014-04-21_18-20-57A lábujjhegyre pipiskedő kicsiny lábak is a karok sugallta végiggondolt elrendezettséget mutatnak,

DSC_97682014-04-21_18-19-47amiben jelentősége van annak, hogy a hat láb öt külön kis posztamensen osztozik,

DSC_98032014-04-21_18-22-52Zsül csak ideiglenesen kerülhet Zsim elé, és Zsim is csak ideig-óráig Zsül elé,

P12700712014-04-22_09-15-26amúgy muszáj egyenlő távolságnak maradnia közöttük. Ez érzelmi-proxemikai ensemble, együttlét; nincs kitörés.

P12700632014-04-22_09-14-50Az egész kompozíció középpontjában a lány áll,

DSC_97952014-04-21_18-22-09“Catherine”,

P12700672014-04-22_09-15-09 amint figyelmesen végigvezeti a köveken a fiúkat,

DSC_97872014-04-21_18-21-18

DSC_97932014-04-21_18-21-58

DSC_97902014-04-21_18-21-46 óvatosan kémleli a leselkedő veszélyeket,DSC_97972014-04-21_18-22-25

DSC_97702014-04-21_18-19-54ő irányítja két társát,

DSC_97752014-04-21_18-20-29a mellékszereplővé fokozott, karjaikat az ellentétes irányokba nyújtó és szimmetriában álló két fiút,

Stitched_003

P12700682014-04-22_09-15-13

DSC_98012014-04-21_18-22-40

DSC_97912014-04-21_18-21-48

DSC_97742014-04-21_18-20-23

DSC_97772014-04-21_18-20-35akiknek a kézmozdulatában kétségtelenül rejlik valami korjelzően ideologikus sugalmazás, az “íme” didakszisa, arckifejezésük viszont semleges, közömbös,

P12700622014-04-22_09-14-47

DSC_97792014-04-21_18-20-39

DSC_97692014-04-21_18-19-51akár fejüket is elfordíthatnák a néző elől,

DSC_97942014-04-21_18-22-01kötőerejük az alapmozdulatban,

DSC_97722014-04-21_18-20-12az egymást segítő összekapaszkodásban,

DSC_97732014-04-21_18-20-17a felfele összefogódzkodó kezekben van. De ezek csak olyan részletek, amiket minél tovább nézünk, annál jobban beléjük ragadunk. A szobor korából jövő legmaradandóbb üzenet mégiscsak a boldog földi egyensúly, a “csak ő meg én, és ő meg ő” fenségesen magától értetődő harmóniája.

032_P12700752014-04-22_09-15-54Ez pedig kortalan, időtálló valami, és háttérbe tolja, eloldja a három gyerekalak felfele törekvő mozdulataiban ott rejlő heroizmust.

*

A szoborról részletesen a Köztérképen.

A szövegben képpel szereplő többi szobor ugyanott:

Laborcz Ferenc: Játszó gyerekek (1964)

Laborcz Ferenc: Apa és fia (1982)

Nyírő Gyula: Tornászok (1966)

Csontos László: Fára mászó gyerekek (1968)

Advertisements

Csak ő meg én, és ő meg ő” bejegyzéshez 2 hozzászólás

Kérlek, mondd el, mit gondolsz.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s