Aratás lesz, ne féljetek

Az aratás a Biblia óta állandó kultúrtörténeti toposz, és mivel a népéletnek is talán a legboldogabb, legkevésbé felhős pillanata, nem csoda, hogy oly sokféle megörökítése létezik a klasszikus és a modernebb kultúrában. Július vége van, az aratás dandárja; Péter-Pál napja szinte már el is feledve — eljött hát az ideje ennek az 1979-ben elhelyezett dunaújvárosi Somogyi József-szobornak, mely közvetlen témáján túl átvittebb értelemben is aratás,

DSC_60852015-03-08_13-02-06hiszen ez egyfelől Somogyi időrendben harmadik Dunaújvárosban felavatott szobra, másrészt ezek a figurák ebbe az ötös csoportba összerendezve jóformán összegezik, újra megismétlik az ekkor hatvanöt éves Somogyi József az ezt megelőző szobrászati korszakában egyesével-párosával elhelyezett figurális parasztábrázolásainak stilisztikai fogásait,

DSC_60862015-03-08_13-02-27és ez az összegzés, önidézet vagy szintézis persze a figuralitáson túl ott őrzi a szoborban Somogyi József örök játékát,

DSC_60872015-03-08_13-02-32a geometriát, kicsit talán még explicitebben is, mint az ugyanebbe a körbe sorolható munkái.

DSC_60882015-03-08_13-02-35Ahogy szembefordulunk a szoborral, mint ahogyan én a valóságban tettem ezzel az egyik legfényűzőbben, legpompásabban

DSC_60892015-03-08_13-02-45elhelyezett magyarországi köztéri plasztikával (a valóságban bal oldalról közelítettem hozzá, és a fényképek itteni sorrendje is ezt az utat tükrözi),

DSC_60902015-03-08_13-02-49amely a dunaújvárosi szocreál városbelső felől a Duna-partra kivezető

DSC_60912015-03-08_13-02-55Kossuth Lajos utca legvégén áll,

DSC_60922015-03-08_13-03-03hátterében a Duna túlpartjával, a folyóval és a meredély mélységével,

DSC_60932015-03-08_13-03-08és végre sikerül is a kép közepére igazítani az öt egyenesen álló alakot,

DSC_60942015-03-08_13-03-12azonnal látjuk ennek a geometriának a nagyon jellegzetes kinyilatkoztatását és érvényesülését.

DSC_60952015-03-08_13-03-15Öt alak, nem szimmetrikus nemi megosztásban, hiszen a két, kissé jobbra álló férfi alakot 2+1-es felállításban veszi körül három nő,

DSC_61022015-03-08_13-03-40ráadásul ketten közülük, a balról második nőfigura

DSC_61032015-03-08_13-03-42és a jobbszélső teljesen, illetve félig kifordulnak testtartásukkal, állásukkal a szabályos szembenézetből, miközben ők is a fő nézet felől közelítő nézőre tekintenek.

DSC_61042015-03-08_13-03-49Ez a szabályos, és a szabályostól mégis el-eltérő beállítás alkalmat ad rá,

DSC_61052015-03-08_13-03-53hogy minden egyes elmozdulással

DSC_61062015-03-08_13-03-58különféle kamaradarabokat,

DSC_61092015-03-08_13-04-14a hétköznapi élet

DSC_61102015-03-08_13-04-20kis apró kettős játékait,

DSC_61112015-03-08_13-04-25érzelmi össze- és széttartásokat

DSC_61122015-03-08_13-04-34lássunk bele a nagy egészbe,

DSC_61132015-03-08_13-04-38de ez valószínűleg ugyanúgy kedves vagy kedvtelen félreinterpretáció, mint Ady Endre Ének aratás előtt című versének záró sorát e bejegyzés címévé emelni. Persze nem akarok naiv lenni: 1979-ben egy ilyen volumenű, ilyen elhelyezésű szobor felállításának ötlete nem jött csak úgy a művészi szándékból vagy elképzelésből — ilyen értelemben a szobornak feltétlenül több köze van Adyhoz, mint a szereplői-ábrázoltjai közötti kapcsolódásokhoz.

DSC_60962015-03-08_13-03-21Ott áll tehát ez a szabályos öt alak,

DSC_60972015-03-08_13-03-23sorban,

DSC_60982015-03-08_13-03-24kerekdeden,

DSC_60992015-03-08_13-03-25szálfaegyenesen, és mégis igen jellegzetes Somogyi Józsefes szálkássággal,

DSC_61002015-03-08_13-03-26ensemble-jaikat pedig úgyszólván a véletlen teremti meg,

DSC_61242015-03-08_13-05-41nem pedig kinyomozhatatlan

DSC_61252015-03-08_13-05-42szociometriális

DSC_61262015-03-08_13-05-43vagy érzelmi viszonyok,

DSC_61272015-03-08_13-05-44mint ahogy nekik valószínűleg eszükbe sem jutna

DSC_61282015-03-08_13-05-45az “Irgalmatlan, dühös kiáltás”.

DSC_61182015-03-08_13-05-26Még a közelről kifényképezett arcokból,

DSC_61192015-03-08_13-05-28ezekből a szépséges merev-komoly portrékból

DSC_61202015-03-08_13-05-30is valamiféle zártság,

DSC_61212015-03-08_13-05-32az egész kompozíciót jellemző

DSC_61232015-03-08_13-05-35csukott lekerekítettség világlik ki.

DSC_61012015-03-08_13-03-33Hogyan jönnének tehát ide

DSC_61072015-03-08_13-04-03“Torkon-akadt gyűlölő szavak”?,

DSC_61082015-03-08_13-04-08nem “Pattan a feszült, ostoba húr”,

DSC_61472015-03-08_13-08-01nem “Nő a dühösök szent szektája”.

DSC_61482015-03-08_13-08-04Filológiailag azonban fontos, hogy a szobor első agyagmintáján (ahol még a férfiakon sincs rajta a szokásos Somogyi-kalap)

112-a1-11___
A kép forrása az “in memoriam SOMOGYI JÓZSEF” oldal galériája, Hanula Endre egy tervezett, de végül soha meg nem valósult Somogyi-könyvhöz készült felvételei.

még egy jóval elnagyoltabb, absztraktabb, mindent összevetve ironikusabb ábrázolásmód érvényesült,

DSC_61162015-03-08_13-05-06ami viszont már az első plasztikai változaton is ott van, jellegadóan jelen van, az a már említett nagyon határozott és tudatos mértani megkomponáltság.

DSC_61342015-03-08_13-06-48A szerszámok és még a jobb oldalon álló nő kezében tartott

DSC_61402015-03-08_13-07-16soványka búzakéve is a geometria uralmáról szól,

DSC_61352015-03-08_13-06-55egyenesek,

DSC_61432015-03-08_13-07-36négyzetek,

DSC_61442015-03-08_13-07-46derékszögek,

DSC_61452015-03-08_13-07-49kockák,

DSC_61462015-03-08_13-07-53téglalapok,

DSC_61492015-03-08_13-08-14vonalak dominanciájáról.

DSC_61402015-03-08_13-07-16Abszolút kikezdhetetlen,

DSC_61152015-03-08_13-05-00tökéletes szobrászati mű,

DSC_61372015-03-08_13-07-04megintcsak reális és elvonatkoztatott,

DSC_61392015-03-08_13-07-11hagyományos és absztrakt,

DSC_61422015-03-08_13-07-29ráismerésszerű és artisztikusan extrapolált

DSC_61502015-03-08_13-08-24összjátékának hallatlanul keskeny mezsgyéjén. A kikezdhetetlenség

DSC_61382015-03-08_13-07-07pedig alighanem a mértan és a geometria tiszteletbentartásának eredménye.

DSC_61362015-03-08_13-07-00Egyetlen pici apróság maradt hátra,

DSC_61302015-03-08_13-05-56Somogyi József mezítlábas emberalakjainak

DSC_61312015-03-08_13-05-59állandó védjegye,

DSC_61322015-03-08_13-06-03az ún. vietnámi strandpapucs-effektus,

DSC_61532015-03-08_13-08-42a lábbeli, amely egyetlen nyár után is hatalmas rést képezett az ember lábfején a nagylábujj és a mutatóujj között — ha a lábon van mutatóujj.

DSC_61542015-03-08_13-08-48Ez itt most ötszörös ismétlődésben látható —

DSC_61332015-03-08_13-06-44amúgy pedig fejeződjön be ez a poszt azzal,

DSC_61362015-03-08_13-07-00amivel mindig is elkezdhető,

DSC_61412015-03-08_13-07-22búcsúval,

DSC_61522015-03-08_13-08-34hiszen minden búcsú kicsit

DSC_61552015-03-08_13-09-03mindenkor megérkezés.

DSC_61562015-03-08_13-09-11Ami itt pontosan annyit jelent, hogy az utolsó kép nyugodtan lehetne első is.

DSC_61572015-03-08_13-09-24És aratás lesz úgy is, ne féljetek.

*

A szobor a Köztérképen.

Szerző: csuhai

Minden. Amit csak el tudsz képzelni. Vagy amit én el tudok.

Egy gondolat a(z) “Aratás lesz, ne féljetek” című bejegyzésnél

Kérlek, mondd el, mit gondolsz.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.