Nem véletlenül kapta címéül ez a bejegyzés az egykori legendás Kex együttes mára klasszikussá vált dalának kezdősorát, de e ponton minden párhuzamosság vagy hasonlóság véget is ér: pusztán a végtelen asszociációs mező egyetlen pillanatnyi felvillantásáról van szó. A “családról” az embernek, vagy ne is mondjam ilyen fellengzősen, nekem könnyedén jut eszembe Baksa-Soós Jánosék a mainstreambe inkább csak valami testetlen nosztalgia révén beletartozó régi slágere, a Család. És hát mindent el kell kezdeni valahogy. Ezt akkor kezdjük el így. Somogyi József a Bécsi út egyik kis modern házak között kialakított parkocskájában 1964-ben felállított háromalakos szobráról, a Családról lesz szó,

DSC_90242015-06-17_07-40-02melynek hátsó nézete is jól mutatja,

DSC_91342015-06-17_07-49-56hogy nem konvencionális beállításról van szó, látni fogjuk, a szabályos főnézeteken túl számtalan perspektívából tárul fel különféleképpen a hármas. 1964-et írunk, ötvenes éveinek közepe táján Somogyi József középső, érett korszakának első fázisában jár, a blogon már bemutatott darabok közül pár év óta áll a Madách Színház öt homlokzati díszítő-szoborcsoportja társaságában az a kettő is, amelyik az ő munkája, s a rákövetkező év, 1965 igen termékeny lesz a szobrász számára, feláll az Anya gyermekével a Rózsadomb aljában, a Leányka csikóval a Gellérthegy déli csúcsán, az egyalakos Szántó Kovács János-szobor Hódmezővásárhelyen, mely variációival, a szerepeltetett alakok megsokszorozásával egész sorozat generálója lesz az oeuvre-ön belül, 1968-ban elkészül a szigetvári Zrínyi, ez a Somogyival kortárs olasz szobrász, Marino Marini inspirációját oly gyönyörűen és egyedien tükröző lovasszobor — az 1964-es óbudai Család ennek a haladványnak tulajdonképpen kitüntetett indító darabja. De maga a közvetlen, eredetileg bibliai főtéma sem ritka, sőt inkább elcsépelt dolognak számít a XX. század egymásra következő tömegtársadalmaiban és a hozzájuk kapcsolódó köztéri plasztikai ábrázolásokban Magyarországon is. Ott van például Győri Dezső

DSC_30442014-01-16_12-19-261941-ben, a Pongrác úti lakótelepen felállított,

DSC_32892014-01-18_13-23-56utólagos ismeretek birtokában eléggé művészettörténetietlenül szocreál benyomást keltő négyese,

DSC_86172009-07-17_15-36-45aztán egy eredetileg nem szocreál alkatú szobrász, Pátzay Pál késői (1967-es), mégis nagyon szocreál hatású együttese, Debrecenben,

DSC_81032010-11-03_14-12-23aztán a Somogyi József szobrához jellegben, felfogásban legközelebb álló Kiss István-szobor,

DSC_81022010-11-03_14-12-12amely Kisst az 1960-as évek legvége óta foglalkoztatta, és amelynek a képeken látható változata egy-két másik verzió mellett végül 1975-ben került végső helyére. Csak találomra hoztam ezt a három példát (a szó szoros értelmében: ezeket találtam a merevlemezemen az elmúlt évekből) és nem a téma módszeres feldolgozásának szándékával, de talán ennyi is elég, hogy láthassuk, Somogyi József óbudai csoportja saját külön korlátozásain belül kiemelkedő dolog.

DSC_91112015-06-17_07-47-11A legszembetűnőbb az egyszerű modernsége,

DSC_91082015-06-17_07-46-55hogy a beállításban első látásra nincs semmi sallang,

DSC_91092015-06-17_07-47-03egyenes derékkal ülő anya,

DSC_90462015-06-17_07-42-21természetes kollokvialitásban, mégis valami programszerűnek ható szabályos testtartással, amire a sajátosan beállított végtagok külön is rájátszanak,

DSC_90502015-06-17_07-42-42egyenesen álló apa,

DSC_76072016-02-24_12-57-21közöttük, az anya bal térdén a szintén szálfaegyenesen álló kislány,

DSC_90422015-06-17_07-41-50aki, oldalsó nézetből ez jól látszik,

DSC_90432015-06-17_07-41-57bármelyik irányból nézzük,

DSC_91232015-06-17_07-48-16 kissé előrébb helyezkedik el a szülők létrehozta frontális síknál.

DSC_90452015-06-17_07-42-16Az egésznek, Somogyinál sokadszor láthatjuk, megvan a geometriai eltervezettsége, jól kivehetők a szoboregyüttesben a szabályos mértani idomok,

DSC_76102016-02-24_12-57-38és ott van persze Somogyi minden egyes jellegzetes stílusjegye,

DSC_91222015-06-17_07-48-06a szándékosan nyersen hagyott felület,

DSC_76932016-02-24_13-09-20a karikizáló arcok,

DSC_91412015-06-17_07-50-40a kor “modern” nője

DSC_91422015-06-17_07-50-44(nézzük csak meg ezt a visszafogott lófarkat közelebbről is),

DSC_91202015-06-17_07-47-52a szokásos nagylábujjas vietnami strandpapucs-effektus,

DSC_91292015-06-17_07-49-24egyáltalán az 1960-as évek magyar köztéri szobrászatában örök dilemmának számító kérdés, meztelenség és felöltözöttség problémájának kiáltó nyitvahagyása, hiszen a kislányon van ugyan valamiféle pendely,

DSC_90442015-06-17_07-42-05a férfialak

DSC_90492015-06-17_07-42-31e tekintetben már jóval kérdésesebb,

DSC_90522015-06-17_07-42-57a nőalaknál meg aligha lehet

DSC_91212015-06-17_07-47-57a magyarországi köztéri szobrászatban gyönyörűségesebb példát találni

DSC_91272015-06-17_07-49-14a kitárulkozó mezítelenségre.

DSC_76702016-02-24_13-07-03Az egészben engem azonban jobban érdekelt most két dolog,

DSC_76782016-02-24_13-07-47először is a kezek kötése,

DSC_90352015-06-17_07-41-01a térdén egyensúlyozott gyereket a kislány bal sípcsontját fogó anyai kéz, a beállítás legkeresettebb és mégis valahogy nagyon eredeti megoldása (bár a technikát a való életben semelyik kisgyermekes szülőnek nem ajánlom),

DSC_76842016-02-24_13-08-26a jobb kezükkel összefogódzkodó apa és kislány,

DSC_76802016-02-24_13-08-05a kislány szabadon álló, oldalra kinyújtott,

DSC_76822016-02-24_13-08-18biztonságért folyamodó bal keze,

DSC_76812016-02-24_13-08-13és persze a szülők egymás felé nyúló,

DSC_90672015-06-17_07-44-26az egész kört végül bezáró,

DSC_76792016-02-24_13-07-59talán éppen csak finoman érintkező

DSC_91392015-06-17_07-50-30bal keze. Hiszen ezek a fogások, érintkezések teszik a szobrot rendkívülivé,

041-a12-4
A kép forrása az “in memoriam SOMOGYI JÓZSEF” oldal galériája, Hanula Endre egy tervezett, de végül soha meg nem valósult Somogyi-könyvhöz készült felvételei.

vagy legalábbis bonyolultabb dologgá, mint amilyen a korai kisméretű agyagminta volt, amelyből sikerült kiiktatni az ülő anya redundáns ülőalkalmatosságát, és az anyai érintéssel

DSC_90382015-06-17_07-41-20megoldani a kislány teljes bevonását ebbe az említett körbe. (Az archív képen az is jól látszik, hogy a gyerek eredetileg kisfiú volt, és hogy mindhárom figura meztelen.)

DSC_76092016-02-24_12-57-30A másik dolog,

DSC_76672016-02-24_13-06-45ami ezúttal a szokásosnál jobban foglalkoztatott,

DSC_76722016-02-24_13-07-18a fentebb karikírozónak nevezett arcok,

DSC_76772016-02-24_13-07-41elsősorban a szülők

DSC_76862016-02-24_13-08-41fáradt,

DSC_90622015-06-17_07-44-04megviselt,

DSC_76752016-02-24_13-07-35komor tekintete,

DSC_76762016-02-24_13-07-39de ez az észrevétel

DSC_76732016-02-24_13-07-26vonatkozik a kislány arckifejezésére is,

DSC_76952016-02-24_13-09-33amely távolról sem látszik vidámnak vagy felhőtlennek, inkább úgy mondanám, szülei nézésében osztozik. Ennek magyarázatához tudni kell, hogy a szoborral szembeni, a villamossínekkel átellenben lévő oldalon terült el az óbudai téglagyár, a budapesti zsidóság 1944-45-ös meghurcoltatásának és szenvedésének utolsó előtti (sokak számára legutolsó) színhelye. A szoborral szemben ma iskolaépület áll, tőle kicsit jobbra, ugyancsak a téglagyár helyén bevásárlóközpont — semmi nem emlékeztet a gyűjtőtábor egykori létezésére. 1964-ben, a szobor elhelyezésekor mindez azonban még emberöltőn belüli, élő emlék volt. Meggyőződésem, hogy az ebbe a figurativitásához és korához képest kiemelkedően modern szoborba foglalt erős, elsőre talán nehezen érthető, de szembetűnően átütő érzelmi töltet ennek az emléknek szól, és ennek az emlékezésnek a legplasztikusabb foglalata. Egyszerű zsánerszobor, sokat mondóan belefoglalva a magyar történelem egyik legszörnyűbb drámája. A Család. “…mikor még együtt volt” — ez egyébként a második sor kezdete a legelején idézett Kex-számból.

És a végén legyen itt a megszokott körbe-körbe, hiszen egyáltalán nem baj, ha legalább ezen a képernyőn minél többször látjuk Somogyi József remek kis szobrát.

DSC_90722015-06-17_07-45-35

DSC_90732015-06-17_07-45-36

DSC_90762015-06-17_07-45-41

DSC_90772015-06-17_07-45-43

DSC_90782015-06-17_07-45-45

DSC_90802015-06-17_07-45-48

DSC_90812015-06-17_07-45-50

DSC_90822015-06-17_07-45-51

DSC_90832015-06-17_07-45-54

DSC_90842015-06-17_07-45-55

DSC_90852015-06-17_07-45-56

DSC_90862015-06-17_07-45-58

DSC_90872015-06-17_07-46-00

DSC_90892015-06-17_07-46-06

DSC_90902015-06-17_07-46-08

DSC_90912015-06-17_07-46-11

DSC_90922015-06-17_07-46-16

DSC_90932015-06-17_07-46-20

DSC_90952015-06-17_07-46-32

DSC_90972015-06-17_07-46-37

DSC_90982015-06-17_07-46-40

DSC_90992015-06-17_07-46-42

DSC_91002015-06-17_07-46-45

DSC_91012015-06-17_07-46-45

DSC_91022015-06-17_07-46-47

DSC_91032015-06-17_07-46-48

DSC_91042015-06-17_07-46-49

DSC_91052015-06-17_07-46-50

DSC_91062015-06-17_07-46-52

DSC_91072015-06-17_07-46-52

A túlsó oldal: hallgatás.

*

A szobor a Köztérképen.

A képekkel bemutatott többi szobor ugyanott:

Győri Dezső: Család (1941, Budapest, Pongrác út)

Pátzay Pál: Debreceni család (1967, Debrecen, Piac utca)

Kiss István: Sejt (1975, Budapest, Zuglói Házasságkötő Terem)

*

A címadó Kex-szám a youtube-on.

 

Reklámok

Emlékszem, régen volt” bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. Esztétikai szempontból kifogástalan, hanem az egész üzenete! Sziklaszilárdan álló apa, görnyedt, földön kuporgó anya (aki próbálja megőrizni méltóságát (egyenes derék!). Egymás kezét fogják, de mindketten másfelé néznek. Nem ilyenek a családok is? Első pillantása minden olyan szép, de amikor kinyitjuk a szekrényt, esnek ki a csontvázak. Én nem gondolnám, hogy a tragikus emlékű helyszín a komor tekintetek okozója.

    Kedvelés

    1. Köszönöm a hozzászólást. Az enyém egy a lehetséges értelmezések közül, egyáltalán nem zárom ki, hogy más másképp lássa ugyanezt.

      Kedvelés

Kérlek, mondd el, mit gondolsz.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s