Ha pusztán szobrokról beszélünk, a “Balaton kapuja” címre igen sokan pályáznak. A tóparti mólókhoz közeli szobrok közül a blogban a balatonfürediről már esett szó, a fonyódiról is, a keszthelyiről, Kocsis András Helikon című lantos nőjéről,

P12804692014-08-05_17-10-48mely ugyancsak a mólóhoz közeli parkban áll, és adott esetben a várost vízen elhagyó utazó utolsó keszthelyi emléke lehet (optimista megfogalmazásban: az ide hajóval érkezőnek az első élménye), még eddig nem (más kontextusban majd fog), de azt hiszem, a korábban már bemutatott boglári Tornászlány, Erdey Dezső munkája is igényt tarthat erre a státuszra. És ha ennyire laza a definíció, vagyis elég a parton, a mólóhoz közel ácsorogni, akkor bizony a most következő szobor,

DSC_20902014-10-30_10-40-59Somogyi József 1971-ben felállított Halászok című szobra is bőven belefér a “Balaton kapuja” kategóriába, annak ellenére, hogy felállítása óta csekély mértékben elforgatták és pár méterrel a víztől távolabb helyezték, 1974-ben pedig kapott egy igen komoly ellenlábast is talán száz méterre tőle,

DSC_21672014-10-30_10-50-12Vilt Tibor Balatoni sellő című szobra személyében — róla (hogy adósságaimat, melyeket meg szoktam fizetni különben, még tovább szaporítsam) ugyancsak máskor esik majd szó. Most jöjjenek a Halászok.

DSC_21542014-10-30_10-47-48Ez a modern módon archaizáló szobor kétalakos, ketten vannak a halászok,

DSC_20882014-10-30_10-40-36és ez a párosság voltaképpen még erősebb utalás a közvetlen műfaj a bevezetőben említett klasszikus, háború előtti mintájára, Pásztor János a túlparton álló, A halász és a révész című szobrára.

DSC_15052014-05-25_15-41-05Somogyi azonban nem választja külön a két alakot,

DSC_22132014-10-30_11-13-42hanem egyetlen talapzatra, közvetlenül egymás mellé állítja két szereplőjét,

DSC_20862014-10-30_10-40-23akik egyes nézetekből összeforrnak,

DSC_21112014-10-30_10-43-33talán még összébb is,

DSC_22172014-10-30_11-13-53más nézetekből pedig különállnak.

DSC_22232014-10-30_11-15-32A legjellegzetesebb szembenézetből mindenesetre szorosan, szervesen összetartozónak látszanak,

DSC_21522014-10-30_10-47-33és ezt az összetartozást, a duplázást, a megkettőzést erősítik a kompozíció apróbb tartalmi vagy narratív jegyei is.

DSC_21502014-10-30_10-47-23“Modern módon archaizáló”, írtam az imént, hiszen Siófoknak erről a pontjáról már 1971-ben sem nagyon lehetett elképzelni, hogy két bricsesznadrágos, félmeztelen, mezítlábas halász jöjjön szembe az emberrel; a megformálás a klasszikus utáni jellege pedig talán még kevésbé kérdéses. Alighanem apát és fiút látunk,

DSC_21492014-10-30_10-47-20mindketten a foglalkozásuk védjegyének számító, esőálló, naptól védő, karimátlan halászkalapban,

DSC_21072014-10-30_10-42-48jobbról, bajusszal, a valamivel nagyobb termetű apa,

DSC_21062014-10-30_10-42-42balra, lapáttal a kezében a bajusztalan fiú — összeszorított ajkú csendjüket csak egy felreppenő sirály izgágasága zavarja meg.

DSC_21022014-10-30_10-42-12Egy idősebb arc

DSC_21012014-10-30_10-42-10meg egy fiatalabb arc,

DSC_20942014-10-30_10-41-29ugyanazzal az edzett keserűséggel, konoksággal,

DSC_21212014-10-30_10-44-52amire bizonyára a víz tanítja meg az embert,

DSC_21192014-10-30_10-44-42vagy ki tudja, nem a víz,

DSC_21182014-10-30_10-44-35hanem a rövidlátón minduntalan kifogó mélységélesség,

DSC_21172014-10-30_10-44-26az autofókusz kárörömmel teli harsány tréfája,

DSC_21162014-10-30_10-44-18mely legalább annyira komorrá tudja tenni az embert, mint a halat egyik-másik napon épp nem adó Balaton.

DSC_20962014-10-30_10-41-39Mindenesetre mindkét arcábrázolásban ott a Somogyi Józsefre általában jellemző kissé túlrajzolt karikaturisztikusság,

DSC_21042014-10-30_10-42-24csak itt most a párosnak köszönhetően

DSC_21052014-10-30_10-42-27gyors, az emberi életkorban némileg eltolt ismétlődésben.

DSC_21082014-10-30_10-43-02És az evezőlapáton túl ott a többi apró részlet,

DSC_21092014-10-30_10-43-06az apa hálót markoló jobb keze,

DSC_21032014-10-30_10-42-20a teljes háló,

DSC_20972014-10-30_10-41-47az igazából hátulnézetből feltáruló

DSC_21122014-10-30_10-43-41zsákmány,

DSC_21142014-10-30_10-44-05a fiú bal kezében ott csüggeszkedő

DSC_21132014-10-30_10-43-51dülledt szemű hal. Ez indokolja a beállítást: nem is állhatnak másképpen, csak háttal a Balatonnak, hiszen onnan jönnek, kezükben ott van, amit fogtak. Szemben a tóval, a nyári délutáni balatoni aranyhíd jótékony fényében az egész nemcsak hiteltelen, de nevetségesen heroikus is lenne. (A posztban látható képek mind késő délelőtt készültek, ferde őszvégi fényben.)

DSC_21102014-10-30_10-43-16A körbejárásban fedezhetjük fel a kettős voltaképpeni titkát,

DSC_21332014-10-30_10-46-19nevezetesen azt, hogy az apa egy lábfejnyivel előrébb áll, mint a fia,

DSC_21462014-10-30_10-47-06és ez a nagyon finom, nem hivalkodó eltolás lehetővé teszi a fentebb már említett optikai játszadozást. Még egy apróságot említenék, apa és fia lábfejein a nagylábujjközöket — ez megint csak előlegez valamit, de most még csitt!, az is egy következő szobor, ezután eljövendő poszt lesz.

DSC_20982014-10-30_10-41-52Páros szobor tehát, és hosszan érvelnék mellette, szentségtörés talán Varga Imre szülővárosában, ahol kéttucat szobra áll, ilyet mondani, a mostani Siófok legkiemelkedőbb köztéri szobra mellett akkor is, ha a két figura közül csak az egyik állna itt, önmagában,

DSC_20932014-10-30_10-41-24mert persze eszembe jut,

DSC_20922014-10-30_10-41-16ami eddigre sokakban felmerülhetett már: ha a jobb oldalon álló apa kezéből kivennénk a hálót, megváltoztatnánk egy-két kisebb részletet, és magára hagynánk, tulajdonképpen Somogyi eddigre ikonikus jelentőségre szert tevő, hat évvel e szobor előtt felállított hódmezővásárhelyi Szántó Kovács János-szobrát kapnánk meg:

szkj
Bazita Gausss felvétele. A kép forrása.

Somogyi József bizonyára önvédelemből formált meg két alakot, illetve kétalakos szobrot, és jól tette, hogy így cselekedett: stilisztikailag ily módon belül maradt saját plasztikai terrénumán, és mégsem ismételte meg szó szerint önmagát.

DSC_20912014-10-30_10-41-08Úgyhogy tényleg annak kell jönnie, amivel az őszvégi, néptelen és kihalt siófoki kikötő szinte véletlenül ajándékozott meg: egy igazi, mozgó körbe-körbének. Ebből aztán minden megvilágosodik — még a Balaton egének-vizének kékje is fehér lesz és viszont.

output_5Pb8xbViszont a Nagy Rendező, erre a záró kép a tanúm, nem én vagyok, hanem mégiscsak az élet.

DSC_22222014-10-30_11-15-29És így is kell: hátat fordítani az egésznek.

*

A szoborról a Köztérképen.

Reklámok

Hálómat kivetem, hátamat fordítom” bejegyzéshez 3 hozzászólás

  1. Visszajelzés: Hal már van – I-K-SZ

Kérlek, mondd el, mit gondolsz.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s