Egy darabig töprengtem rajta, hogy Fischer György Országépítő című szobrát milyen formában töltsem föl ide a blogra. Hiszen a szobrászról és két szobráról tavaly nyáron külön bejegyzést írtam, és látatlanban ugyan, de a kísérőszövegben ezt a szobrot is emlegettem. Egyszerű lett volna az idén, a szokásos zalaegerszegi, most célirányosan ezt a szobrot kereső megállóm során készített képeimet abba a bejegyzésbe illeszteni. De aztán a kezemre játszó szerencse döntött.

Ebben az évben különben már segítségemre volt a Köztérkép androidos applikációja (az az okostelefonra a Google Playről letölthető alkalmazás, melyet mindenkinek ajánlok, aki idegen városban járkálva kíváncsi az elébukkanó szobrokra, kicsit többet is meg akar tudni róluk, mint hogy ott állnak előtte), hogy könnyedén megtaláljam a szobrot. Szép, napfényes szombat délután volt, és amikor az Országépítőt alulról fényképeztem, észrevettem, hogy odafent, az égen gyönyörű felhők szállnak

DSC_24352016-07-09_15-19-33— ez pedig eszembe juttatta a blog kezdeti korszakában feltöltött egyik első posztot, a Medgyessy Ferenc győri Szent István-lovasszobráról készített felhős képemet,

DSC_55662010-08-25_18-04-51_ami egy pillanat alatt eldöntötte a dilemmát: Szent István/István király/I. István/István és a felhők — Fischer György Országépítőjének önálló posztban kell szerepelnie.

Nem mintha a szobor cáfolná mindazt vagy ellentmondana annak, amit Fischer György szobrászatáról az Ivókút kapcsán egy évvel ezelőtt mondtam — éppenséggel megerősíti, csak ezúttal nem a köztéri díszítőszobor, hanem egy emlékmű kontextusában, hogy Fischer György korának kiemelkedő képességű köztéri szobrásza volt. Úgy nyúlt a felállítása idején, 2002-ben és az akkori években közhelyes és országszerte sekélyes megfogalmazások tucatjait generáló témához, hogy abból nemcsak eredeti plasztikai megformálás lett, hanem megtartotta, az elkészült műben tartotta benne saját jellegzetes szobrászati stílusjegyeit is.

DSC_23722016-07-09_15-14-42Megjelenésével legelső ránézésre is meglepő formálású ábrázolás (történetesen valóban a legelső képem mind közül, néhány másodperccel azután, hogy egy szűk utca kis parkká teresedő végén, három-négyemeletes lakóházak körében megpillantottam a szobrot),

DSC_24692016-07-09_15-21-22az egyenesen oldalra nyújtott jobb karon lógó lepel nagy tömege rendkívüli formát ad a szoboralaknak.

DSC_24682016-07-09_15-21-19A hátulnézetből jól látható, hogy a hatalmas, absztrakt benyomást keltő mintázatú vagy elrendezésű bronzlepel mögött az itt balra kerülő figura idomai is felsejlenek,

DSC_23762016-07-09_15-15-25szinte látjuk a király gerincoszlopának vonalát, kitüremkedő kerek farpofáit,

DSC_23782016-07-09_15-15-43a figuralitás megjelenítését tehát nem csupán a szimbolikusan, a nem-reálisan érzékeltetett koronás főnek,

DSC_23822016-07-09_15-16-11a Fischerre többi szobrában egyébként is jellemző elnyújtott és melankolikus kifejezésű arcnak,

DSC_24562016-07-09_15-20-11nem is a stilisztikailag igen jellegzetes, hosszú újjú bal kézfejnek

DSC_24342016-07-09_15-19-20vagy az egész kompozíció fő akcentusát jelentő kinyújtott újjú jobb kéznek,

DSC_24572016-07-09_15-20-16és nem is csupán a lábaknak kell beteljesítenie.

DSC_24302016-07-09_15-19-03A két, a rendhagyó keskeny talapzaton szabályos L-alakban rögzített lábfejnek amúgy is külön jelentősége van,

DSC_24642016-07-09_15-20-59a szobor bármelyik oldalsó nézete ugyanis

DSC_24482016-07-09_15-19-53nagyon bizarr módon kétdimenziósra redukálja a nyilvánvalóan háromdimenziós plasztikát. Lényegében a szobor is így tárulkozik fel, ha ebből a kvázi “kétdimenziós” nézetéből kezdjük körbejárni,

output_7GC7E0akár a szobor eleje,

output_3rGJABakár a szobor a fényképezés idején napsütötte háta felé fordulva indulunk el.

DSC_24542016-07-09_15-20-03Hétköznapiság,

DSC_24552016-07-09_15-20-06emberléptékű kollokvialitás,

DSC_23772016-07-09_15-15-37ismerősség

DSC_23792016-07-09_15-15-47olvad át jóformán észrevétlenül

DSC_24202016-07-09_15-18-18a szobortest másik felében szükségszerűen ott lévő fenségességbe vagy ünnepélyességbe,

DSC_24432016-07-09_15-19-50és vált aztán a lehető legtermészetesebben vissza,

DSC_24312016-07-09_15-19-07lesz minden látszólagos absztrakciója ellenére szépséges figurális mű, ahol elölnézetből a ruha redőzete külön lendületet ad az alaknak,

DSC_24522016-07-09_15-19-56és miközben körbejárjuk,

DSC_24592016-07-09_15-20-40és újra szemügyre vesszük

DSC_24002016-07-09_15-17-31egészét és magától értetődő terét (ennek kiképzése Balogh Katalin építész érdeme)

DSC_24272016-07-09_15-18-40meg beszédes részleteit,

DSC_24282016-07-09_15-18-46úgy érezhetjük, egy teljes modern köztéri szobrászati mesterkurzust is végigjártunk.

És sose felejtkezzünk el a felhőkről.

*

A szoborról a Köztérképen, a leírásban sok érdekességgel a szobor rendhagyó felállításáról. — Röviden a lényeg annyi, hogy Zalaegerszeg az általa kiírt Szent István-szoborpályázatra (noha minden szakértői vélemény és a közakarat is ezt a pályázatot tartotta megvalósításra érdemesnek) egy másik szobrászpáros tervét fogadta el. Fischer György szobra két évvel később civil kezdeményezésre, közadakozásból állhatott fel.

Reklámok

István a felhőket tereli, második nekifutás” bejegyzéshez 2 hozzászólás

Kérlek, mondd el, mit gondolsz.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s