Három szobor következik, egyfelől születési idejük, a hatvanas évek sorolta őket egymás mellé. Metky Ödön Lány galambbal című szobrát 1961-ben állították fel Balatonlellén, Konyorcsik János Vízbe lépő nőjét 1965-ben Újpesten, Brém Ferenc Követ ejtő fiúját a hetvenes évek közepén Tatabányán, de a szobor alapzatába vésett évszám jól látható, 1966, ez is ebben a korban fogant tehát. De ez a közösség még nem lenne elég, a másfelől a fontosabb: mind a három szobor vizes medence szélére lett kitalálva, az archív képeken jól látható, hogy eredetileg úgy is álltak. Az elmúlt fél évszázad azonban kiszivattyúzta körülük a vizet, és mivel a teli vizes medence olyannyira kompozíciójuk része volt, mára akár a “piedesztálról levéve” rovatba is beférnének.

Ilyen szoborból persze több tucat van szerte az országban, rengeteg példát lehetne hozni a száraz, víz nélküli medencékre. Éppen Metky Ödöntől is egy budapesti víztelen díszkutat,

DSC_76022014-03-28_10-44-36de nem ezeket kezdem sorolni, inkább arra használom fel ezt az alkalmat, hogy három kismestertől bemutassak három egyalakos zsánerszobrot, a szobrászati architektúra felé mozdulás három, inkább hagyományosnak, mint modernistának tartható lépését.

DSC_52622012-07-15_13-57-12Metky Ödön balatonlellei szobrának medencéje valóságos geometrikus kompozíció: a szobor egy magasabban álló, négyzet alakú kisebb medence bal külső sarkára van helyezve, előtte egy hosszan elnyúló, lentebb álló, téglalap alakú medence helyezkedik el, melynek a szobor éppen a közepén áll.

DSC_56312011-06-18_17-27-03Hellyel-közzel még mindkét medence jól kivehető,

DSC_55062011-06-12_19-08-18a hatalmas vízfelület helyett azonban

DSC_54972011-06-12_19-06-40régóta a költségkimélőbb megoldás, virágföld és növényzet tölti meg őket,

DSC_74172013-07-22_07-34-51például magas növésű tuják,

DSC_74222013-07-22_07-35-53melyek néhány éve arra is alkalmasak voltak,

DSC_55002011-06-12_19-07-04hogy a szoboralakot eltüntessük velük,

DSC_52642012-07-15_13-57-32ha éppen úgy hozta kedvünk. Erre pedig néha volt kedv,

DSC_52652012-07-15_13-57-41mert a közelebbi képeken jól látszik, hogy a szobrot évekkel ezelőtt megrongálták, a galamb fejét letörték.

DSC_99092014-08-15_17-14-012014 nyarára két változás történt. A galamb fejét helyreállították,

DSC_99192014-08-15_17-15-15a balatonlellei szoboralak újra ép madarat tart a kezében,

DSC_99182014-08-15_17-15-05továbbá a medencébe ültetett zöld megsűrűsödött ugyan, de legalább a tuják kikerültek belőle, és nem takarják most a szobrot.

Metky Ödön vékony, elegáns, a beállításban is nagyon finoman légies alakjánál a fő hangsúly a karok elrendezésére, a kézben tartott galambra, a mellékhangsúly a ruha rebbenékenységére és lendületére meg az arckifejezésre esik — ehhez a mindent összevetve statikus szoborhoz képest Konyorcsik János nőfigurája jóval egyszerűbb, vaskosabb, ugyanakkor mégis dinamikusabb megformálású mű.

DSC_27962014-06-11_11-03-02Érzékelni benne a lépő alak mozdulatát,

DSC_27782014-06-11_11-01-00ha nem teljesen szemből nézzük,

DSC_27802014-06-11_11-01-04hanem kicsit jobbra kimozdulva a szemtől szembeni nézőpontból,

DSC_27982014-06-11_11-03-16vagy minimálisan balra,

DSC_27822014-06-11_11-01-13vagy akár oldalról,

DSC_27832014-06-11_11-01-21esetleg az ellenkező oldalról nézzük a szobrot,

DSC_27872014-06-11_11-01-41máris megtelik mozgással, kiviláglik az egyetlen rögzített testtartásba fogott pillanat,

DSC_28002014-06-11_11-03-32az előrenyújtott bal lábnak köszönhető lépés,

DSC_28052014-06-11_11-04-03amelyhez előrehajtott felsőtest és előreszegezett tekintet társul. A nő kissé megemeli a szoknyáját, és a vastag kitámasztás miatt a lábszára ugyan kevésbé látványos, a mozdulat egyértelmű.

DSC_27942014-06-11_11-02-54No de mibe lép ez a fiatal asszony?

DSC_27812014-06-11_11-01-09Az egyszerű, kör alakú eredeti medence megvan, de víz helyett földdel feltöltve,

DSC_27922014-06-11_11-02-42noha a vízszolgáltató szerelvények fedőlapja is ott van még a szobor mögött,

DSC_27912014-06-11_11-02-34a főszereplőből zöldbe lépő lesz.

DSC_27842014-06-11_11-01-28A kis park gondozói amúgy szellemesen oldották a szobor környezetének zöld, a nyár előrehaladtával nyilván sárguló ridegségét,

DSC_27772014-06-11_11-00-51a szobor előtt széles félkörívben virágágyást alakítottak ki,

DSC_28082014-06-11_11-04-36ami a lehetőségekhez képest tetszetős megoldás,

DSC_28102014-06-11_11-04-46még akkor is, ha felidézi az emberben, vajon mi lenne, ha ez a kőből készült nő szerencsés társához hasonlóan tényleg vízbe léphetne?

50Brém Ferenc Követ ejtő fiúja még egyértelműbben a vízhez komponált dolog.

DSC_18122014-09-28_14-58-03Az enyhén előrehajló testtartásból, és még inkább a valamit elengedő kéz gesztusából nyilvánvaló,

DSC_18252014-09-28_14-59-54hogy a meztelen fiú valamit, egy tárgyat óvatosan a vízbe ejt.

DSC_18312014-09-28_15-00-43Talán épp a csobbanást közvetlenül megelőző pillanatban vagyunk, az egész megjelenésben annyira benne van a kíváncsi feszültség.

DSC_18282014-09-28_15-00-15Akárhonnan nézzük,

DSC_18432014-09-28_15-02-28a mozdulat ökonómiája és magától értetődősége megnyerő.

DSC_18452014-09-28_15-02-41Mint ahogy a figura finom, nem túl tolakodó, de meglévő egyensúlya is az.

DSC_18472014-09-28_15-03-04A medence szélén álló kis emelkedőről előrehajolva,

DSC_18462014-09-28_15-02-55jobb lábát előretolva, a ballal lábujjhegyen megtámaszkodva előremerészkedik,

DSC_18102014-09-28_14-57-53és kiejti a kezéből azt, ami benne van.

DSC_18482014-09-28_15-03-13(Csak érdekességként jegyzem meg, hogy a tatabányai fiúnak ugyanaz a lábtartása, mint a balatonlellei galambos lánynak.)

DSC_18112014-09-28_14-57-57A szobornak nincs (na jó, alig van) olyan részlete, mely ne erre a mozdulatra utalna,

DSC_18502014-09-28_15-03-23a másik kézben tartott kavicsokat,

DSC_18272014-09-28_15-00-06a jobb kéz elengedő mozdulatát,

DSC_18192014-09-28_14-59-15

DSC_18132014-09-28_14-58-54

DSC_18202014-09-28_14-59-20

DSC_18182014-09-28_14-59-10a lefele figyelő tekintetet beleértve.

DSC_18302014-09-28_15-00-29Víz állott, most zöldhalom,

DSC_18092014-09-28_14-57-43hogy kedvről, örömről szót se ejtsek.

DSC_18082014-09-28_14-57-16A szabálytalan geometriájú medencében víz helyett fű,

DSC_18042014-09-28_14-56-52csak a sás.

DSC_18062014-09-28_14-57-00

DSC_18032014-09-28_14-56-48Mehetünk újra körbe,

DSC_18022014-09-28_14-56-43körbe-körbe,

DSC_18012014-09-28_14-56-38léphetünk kicsit távolabb is akár,

DSC_18002014-09-28_14-56-31a medence vize nem lesz több,

DSC_17992014-09-28_14-56-21a fű nem lesz kevesebb,

DSC_17982014-09-28_14-56-14legfeljebb a Követ ejtő fiút fogjuk egyre nagyszerűbbnek látni.

DSC_17972014-09-28_14-56-07A három szobor közül kettő hasonló korú és jellegű lakótelepen áll, olyan épületek között, melyekre a felépítésük óta eltelt idő rárakta a maga patináját, lakóinak életét meg alaposan megváltoztatta, egy részüket lesüllyesztette, más részüket elmenekítette innen; a harmadik egy Balaton-parti üdülőhelyen, ahol a szezon, az érdeklődés jó, ha bő két hónapig tart. A víz drága, a megtöltött medence amúgy is további bonyodalmakkal jár. Ezeknek a szobroknak mégis éltető eleme lenne, hiszen vízzel lettek elképzelve, és a születésük utáni első néhány évet, talán évtizedet így is töltötték. Úgyhogy hákettőó.

*

PS: És hogy egy vizes posztra is emlékeztessek; ugyanezekkel a szavakkal írtam. (“új az anyag elrendezése; a labdajátékosok is ugyanazzal a labdával játszanak” stb. Pascal, persze; nekem Esterházy Péter közvetítésével.)

*

A posztban képekkel említett szobrok a Köztérképen:

Advertisements

Gyökérzete pedig jól viseli a hirtelen rátörő nedvességet” bejegyzéshez 2 hozzászólás

Kérlek, mondd el, mit gondolsz.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s