Ígértem korábban, hogy Tar Istvánra még visszatérek. Nem erre a szoborra gondoltam, ami itt következik, de a nyár forgandó szerencséje ezt sodorta elém, hivatalos címe szerint Éneklők, 1967-ben készült, és ma Keszthelyen, a Pannon Egyetem Georgikon Karának egyik kollégiumi épülete előtt áll. Aki látta már a címlapképet, és emlékszik énektanára intésére, esetleg maga is énektanár, jól tudja persze, hogy ülve nem lehet énekelni. Száz méterre a Balaton partjától eszünkbe juthat még a Napozók címváltozat, de ahhoz még énektanárra sincs szükségünk, hogy tudjuk: felöltözve nem lehet napozni. Úgyhogy kezdjük ezúttal fordítva, a részletekkel, hogy a jól ismert viccet átköltve, ne kelljen befejezni ordítva.

DSC_87522014-08-06_16-29-52Két fiatal nő, egyikük hátratámaszkodva,

DSC_87552014-08-06_16-30-05másikuk maga alá húzott lábbal,

DSC_87532014-08-06_16-29-56átkulcsolt térddel,

DSC_87542014-08-06_16-30-00a kezek, a lábak a szokásos,

DSC_87702014-08-06_16-31-45a korra jellemző, a részletezést mellőző lekerekítéssel, elnagyoltsággal.

DSC_87562014-08-06_16-30-10Ugyanakkor a megformálásban mégis marad valamilyen anatómiai pontosság,

DSC_87462014-08-06_16-29-10a hátratámaszkodó nő karizmaiban,

DSC_87282014-08-06_16-23-01a felfelé nyúló nyak mintázásában,

DSC_87432014-08-06_16-28-57ugyanígy a másik testtartásában,

DSC_87272014-08-06_16-22-57a felemelt fejben,

DSC_87572014-08-06_16-30-13az átkulcsoló karok

DSC_87582014-08-06_16-30-16és a kéz kialakításában is megvan ez a félúton levés a pontosság és az elnagyoltság között.

DSC_87072014-08-06_16-19-34Amikor tehát belekezdek kedvenc foglalatosságomba,

DSC_87372014-08-06_16-28-13abba, hogy egy szoborcsoportból kifényképezzem,

DSC_87382014-08-06_16-28-21a fényképkeret használatával elszeparáljam a különálló alakokat,

DSC_87132014-08-06_16-21-22illetve amikor rájövök, hogy ez értelmesen itt

DSC_87122014-08-06_16-20-17mégsem egészen megy,

DSC_87082014-08-06_16-19-39mert ez a két alak elválaszthatatlan egymástól,

DSC_87102014-08-06_16-19-47még mindig egy gondos, pontos, szelíden modern, ha a művészettörténeti korszak tipológiájával akarok élni, szocmodern zsánerszobrot látok a Napozókban,

DSC_87112014-08-06_16-19-53korának gyermekét.

DSC_87712014-08-06_16-31-56Úgyhogy amikor újra elkezdek játszani a közelítéssel,

DSC_87722014-08-06_16-32-03látom már a lábát átkulcsoló női alakban

DSC_87772014-08-06_16-32-37a szépséges geometriát,

DSC_87062014-08-06_16-19-24a karok és a mellkas meg a térdek képezte téglalapot,

DSC_87042014-08-06_16-19-11amit megnézek más szögből is,

DSC_87752014-08-06_16-32-28de még mindig elvon a természetellenesen kinyújtott nyak,

DSC_87742014-08-06_16-32-23és persze az arc,

DSC_87492014-08-06_16-29-29a hegyes orral,

DSC_87502014-08-06_16-29-34mindkettőn órákig lehet időzni,

DSC_87612014-08-06_16-30-37itt is az orr,

DSC_87622014-08-06_16-30-43afféle ikrek.

DSC_86842014-08-06_16-17-13Egymás között,

DSC_86852014-08-06_16-17-19szinte ugyanúgy.

DSC_86862014-08-06_16-17-24

DSC_87812014-08-06_16-33-19És akkor hirtelen a két alak túlnő önmagán, egyszerre csak beugrik Tar István zsenialitása.

DSC_87332014-08-06_16-23-27Hát persze: a talapzat.

DSC_87172014-08-06_16-21-57

DSC_87182014-08-06_16-22-08

DSC_87192014-08-06_16-22-18

DSC_87212014-08-06_16-22-26A Tarnál szokásos negyven centiméteres vastagságú kőlap meg van törve, két eleme nagyjából negyvenöt fokkal el van fordítva egymástól,

DSC_86872014-08-06_16-17-29ez kölcsönzi a két figurának

DSC_86922014-08-06_16-17-51 a hasonlítatlan bensőségességet,

DSC_87222014-08-06_16-22-34az alakok közelségének, együttlétének gyönyörű intimitását.

DSC_87002014-08-06_16-18-32

DSC_87012014-08-06_16-18-38

DSC_87022014-08-06_16-18-42Elválaszthatatlanságuk és különállásuk is azonnal új értelmet nyer, amint észrevesszük az elfordított talapzatot.

DSC_87222014-08-06_16-22-34

DSC_87402014-08-06_16-28-36Fantasztikus, lenyűgöző dolog, és olyan egyszerű, mint napba nézni, vagy csak simán ülni és énekelni.

DSC_93832014-08-10_11-20-43Pár nappal később még visszabicikliztem, hogy délelőtti napsütésben is lefényképezzem, de hiába volt vasárnap, a szobor háta mögött még több autó állt, mint első alkalommal, így csak színeket, árnyalatokat köszönhetek a második útnak.

És Tar Istvánról még ezután is lesz szó.

*

A szoborról a Köztérképen.

Reklámok

Kérlek, mondd el, mit gondolsz.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s