Kiss István két szobra következik, az egyik mészkőből készült, Kaposvár belvárosában állították 1963-ban, az ottani szakszervezeti székház előtti terecskén, a másikat majdnem két évtizeddel később, 1982-ben, igen reprezentatív helyen, az angyalföldi pártbizottság székháza előtt a Váci út elején, és hegesztett krómacél az anyaga.

_nyitó

A kaposvári szobornak Tanácskozó munkások, a budapestinek egyszerűen, minden jelző nélkül Munkások a címe, ám egyetlen ránézésre is nyilvánvaló, hogy párdarabokról, a szobrászati ötlet húsz évvel későbbi újragondolásáról és -hasznosításáról, ha úgy tetszik, az egykori idea továbbfejlesztéséről van szó. A filológiához tartozik, hogy a Munkásoknak már 1965-ből, tehát közvetlenül a kaposvári szobor felállítását követő időkből van egy kisplasztikai kő változata, az újragondolás tehát viszonylag gyorsan megtörtént a szobrász részéről, végső anyagában, méretében a kompozíció azonban csak évekkel később valósult meg.

Az összevetés jellegű elemzés jön itt, s az egész szíve-közepe a két szoborcsoportba foglalt “plasztikai” beszélgetés, kommunikáció, “tanácskozás”, hogy a kaposvári szobor címét vegyem kölcsön, mindaz, amit ezek a figurák ily módon, azon a kompozíción keresztül, melynek egyenként részei, alkotóelemei, egymás között folytatnak, hiszen szemmel láthatóan alkotójuk számára is ez a szobrászati-megformálási kihívás volt a tét. Külön most nem foglalkozom Kiss István pályaképének felvázolásával, aki erre kíváncsi, megtalálja itt.

DSC_02952014-08-17_11-26-18A két szoborcsoporton jól látható az elrendezés azonossága.

DSC_47752014-02-20_11-58-27Két alak szemben, egy nekünk háttal; jobboldalt, merőlegesen a három egyező síkjára, ott egy negyedik munkás. A Kiss Istvánra általában jellemző vaskos alakok elrendezésének köszönhetően egyik szobornak sincsen fő nézete, mind a kettő úgy áll, hogy elvileg minden oldalról megtekinthető.

DSC_02912014-08-17_11-25-55

DSC_02922014-08-17_11-26-00

DSC_02932014-08-17_11-26-04

DSC_02942014-08-17_11-26-11

DSC_02962014-08-17_11-26-27

DSC_03042014-08-17_11-27-06Fontos különbség a két szobor anyaga, a most már megkopott, átszíneződött kaposvári mészkő,

DSC_47692014-02-20_11-58-02illetve a budapesti szobor még ma, több mint harminc évvel a felállítás után is csillogó-villogó krómacélja. Illeszkedik ma is a térhez, ahol áll, bár az épületek a környékén mind átalakultak, a legfontosabb támpontjának számító épületből, a pártbizottság kerületi székházából például a Magyar Államkincstár irodaháza lett, környezetét pedig ellepték az utcai reklámok. A kaposvári csoport háborítatlanabb a Kossuth Lajos utca a sétáló utcához közeli részén, ám a szakszervezeti székház megszűnésével szemmel láthatóan itt is lassan átveszi a szobor fölött az uralmat a városi növényzet.

DSC_47702014-02-20_11-58-07

DSC_47712014-02-20_11-58-12

DSC_47722014-02-20_11-58-16

DSC_47732014-02-20_11-58-22

DSC_47802014-02-20_11-58-53

DSC_47762014-02-20_11-58-32

DSC_47772014-02-20_11-58-36

DSC_47782014-02-20_11-58-40

DSC_47792014-02-20_11-58-44

DSC_47812014-02-20_11-59-00

DSC_47822014-02-20_11-59-04

DSC_47832014-02-20_11-59-08 De még fontosabb, hogy a budapesti munkások állnak, vagyis álló helyzetben vannak (az is fontos, hogy erőteljes ideologikus töltésük ellenére állnak, és nem adták át a helyüket valamilyen ma divatos jézusfaszaszentségvirágnak), közülük hárman is az alattuk fekvő gépezetre helyezik egyik lábukat, összefonják maguk előtt vagy a gépen pihentetik karjukat,

DSC_47842014-02-20_11-59-11a kaposváriak pedig többé-kevésbé egymáshoz hasonlóan ülnek,

DSC_03502014-08-17_11-32-17térden pihentetett vagy maguk mellé tett, ökölbe szorított vagy kinyújtott kézfejjel.

DSC_03002014-08-17_11-26-47A testfelületek nagyobb érintkezésének köszönhetően a budapesti csoport zártabbnak hat,

DSC_48102014-02-20_12-02-10 bizonyos értelemben éppen a figurális pontosság miatt intimebbnek,

DSC_48162014-02-20_12-02-52ez az “intimitás” azonban óhatatlanul magában hordoz valami a homoerotikus férfiközösségből, valamit, vadságot, szigorúságot, macsóságot, férfirosszkedvet, olyasmit, amiben a másik nemnek nincsen helye,

DSC_48292014-02-20_12-04-01bár az egész zártságához, védősáncszerűségéhez a részletező kidolgozottságon túl szükségszerűen hozzájárul a két szobor terének különbsége,

DSC_47892014-02-20_11-59-39a vízmedence közepén emelkedő posztamens, mely — nem ma készült képekről jól látható — nem is a körbevevő víz mozgására játszik rá elsősorban, hanem az egész szobor és a környező épületek tükrözésére, megkettőzésére. A fortepanon van is egy archív kép az avatásról,

fortepan_39541
Fortepan-azonosító: 39541

a háttérben metróépítkezéssel, bal oldalt alkalmi dobogón álldogáló, legalább két szólamból álló kórussal, középen mikrofonnal, munkásőrökkel, ünneplésre készülő szolid elvtársi közönséggel, jobb oldalt magával a szoborral; mindennel, ami csak kell egy rendes szoboravatáshoz.

DSC_03122014-08-17_11-28-40A kaposvári kompozíciónak is megvan persze a maga zártsága,

DSC_03132014-08-17_11-28-45ez azonban ma az 1960-as évek elejéhez méltóan kafkaiabbnak, allegorizálóbbnak, szublimáltabbnak hat,

DSC_03162014-08-17_11-28-59és különösen oldalról nézve el lehet játszani jól a mélységélességgel,

DSC_03312014-08-17_11-30-29kiemelni

DSC_03292014-08-17_11-30-15 a kvartettből

DSC_03322014-08-17_11-30-38 egyik vagy a másik figurát.

DSC_03342014-08-17_11-30-46A legfurcsább mégis az,

DSC_03262014-08-17_11-29-57hogy a négy, egymásra nagyon hasonlatos alak közül

DSC_03482014-08-17_11-31-58egyik sem beszél.

DSC_03052014-08-17_11-28-03 Éppen az a pillanat látszik,

DSC_03142014-08-17_11-28-49 amikor a demonstratív cím ellenére, Tanácskozó munkások,

DSC_03202014-08-17_11-29-27 senki nem nyitja szóra a száját,

DSC_03222014-08-17_11-29-32a legörbedő, zárt ajkak

DSC_02972014-08-17_11-26-35 éppenhogy a csöndet érzékeltetik.

DSC_03432014-08-17_11-31-33

DSC_03072014-08-17_11-28-06Ha a cím nem lenne, nem is gondolnánk munkásokra, inkább gondolkodó értelmiségiekre, kajánabbul az üzemi négyszögre (ez alatt egykor az igazgatót, a párttitkárt, a KISZ-titkárt és a szakszervezeti vezetőt értették, akiknek a jóváhagyása nélkül általában sosem volt érdemi döntés semmiben).

DSC_03062014-08-17_11-28-05

DSC_03542014-08-17_11-32-46

DSC_03592014-08-17_11-32-57

DSC_03612014-08-17_11-33-06

DSC_03652014-08-17_11-33-19A csönd szinte tapintható,

DSC_03642014-08-17_11-33-12például ezen a fejen-arcon is,

DSC_03572014-08-17_11-32-54

DSC_03632014-08-17_11-33-09

DSC_03552014-08-17_11-32-48

DSC_03582014-08-17_11-32-56ugyanakkor elvitathatatlan,

DSC_02982014-08-17_11-26-39 hogy a kis tetszőleges belső együttesek között,

DSC_02992014-08-17_11-26-42 a nézésekben,

DSC_03022014-08-17_11-26-51

DSC_03602014-08-17_11-32-59 tekintetekben,

DSC_03032014-08-17_11-26-57pillantásokban,

DSC_03192014-08-17_11-29-22 arckifejezésekben,

DSC_03242014-08-17_11-29-51

DSC_03252014-08-17_11-29-54 az átható, már-már absztrakt némaságban

DSC_03272014-08-17_11-30-04mégiscsak

DSC_03392014-08-17_11-31-13 beszélgetés folyik,

DSC_03442014-08-17_11-31-37 adott esetben vitával, érvekkel, indulatokkal.

DSC_03452014-08-17_11-31-40Csak talán épp a szünetnél tartunk.

DSC_03472014-08-17_11-31-50A dolgok ily módon történő lecsupaszításához kétségtelenül hozzájárul a megformálás végtelen egyszerűsége,

DSC_03212014-08-17_11-29-28

DSC_03232014-08-17_11-29-35a hasonlóra kerekített koponyák,

DSC_03092014-08-17_11-28-16

DSC_03412014-08-17_11-31-25 a kezek

DSC_03662014-08-17_11-33-27és a lábak elszenvtelenítése.

DSC_03102014-08-17_11-28-21Nem mondanám, hogy egészen más a helyzet a budapesti változattal,

DSC_47922014-02-20_11-59-54 mégpedig azért nem,DSC_47932014-02-20_12-00-04mert ebben a tekintetben a kettő pontosan ugyanaz, csak a címből marad el a “tanácskozó”.

DSC_47962014-02-20_12-00-58Sok kis apró,

DSC_47972014-02-20_12-01-01 realisztikus részlet,

DSC_47982014-02-20_12-01-07 elsősorban a forgó,

DSC_48172014-02-20_12-02-57 a megörökítés pillanatában éppenséggel

DSC_48182014-02-20_12-03-05 pihenő gép.

DSC_48192014-02-20_12-03-11De ne feledjük, a kaposvári csoportot a harmincas éveinek közepét élő szobrász mintázta, a pesti krómacél kompozíciót életműve egyik csúcsaként meg az ötvenes évei derekán járó művész,

DSC_81022010-11-03_14-12-12aki a köztes időben sem ódzkodott attól, hogy alakjaira a korra jellemző ruházatot aggasson, mint pédául 1975-ben, a zuglói házasságkötő terem udvarán felállított Sejt című munkáján. A Munkások szinte tobzódik a részletekben, és ezt a tobzódást kiszolgálja, jóformán előhívja a hegesztéses krómacél-technika.

DSC_47942014-02-20_12-00-50De ami az arcokat-tekinteteket illeti,

DSC_47992014-02-20_12-01-09

DSC_48032014-02-20_12-01-30

DSC_48242014-02-20_12-03-30 a helyzet ugyanaz, mint húsz évvel azelőtt,

DSC_48252014-02-20_12-03-39 még akkor is, ha a bordázott garbót viselő fiatal férfi kifordul a négyesből,

DSC_48262014-02-20_12-03-50karba tett kézzel kifele néz az itt folyó kommunikációból.

DSC_48152014-02-20_12-02-45És ez is a “beszélgetés” része,

DSC_48002014-02-20_12-01-20ahogy az összes tekintet az,

DSC_48132014-02-20_12-02-34

DSC_48222014-02-20_12-03-21

DSC_48272014-02-20_12-03-53harcsabajusszal,

DSC_48012014-02-20_12-01-22

DSC_48092014-02-20_12-02-05

DSC_48142014-02-20_12-02-38

DSC_48232014-02-20_12-03-25gallérokkal,

DSC_48072014-02-20_12-01-50

DSC_48022014-02-20_12-01-27

DSC_48052014-02-20_12-01-39védőszemüveggel,DSC_48082014-02-20_12-01-56 hosszabbra eresztett séróval,

DSC_48112014-02-20_12-02-23 ilyen vagy olyan fejfedővel,

DSC_48132014-02-20_12-02-34egyáltalán a munka lazának érzékeltetett formális öltözetével.

DSC_48202014-02-20_12-03-14

DSC_48342014-02-20_12-04-53Fogadjuk el, hogy együtt vannak, ők négyen és ők négyen, a dolog valóságtartalmát ne firtassuk, hogy a Kádár-korszak első szakaszának végén vagy utolsó szakaszának kezdetén mekkora realitása volt annak, hogy négy munkás összeül/összeáll, és némán megbeszél valamit. Ez szobrászat, nem szociológia és nem is történetírás. Végül is Andrássy Gyula sem ült soha lóháton.

DSC_48352014-02-20_12-04-59A szocmodern művészet két mintapéldája, a korszak eleje tájáról és a legvégéről,

DSC_02902014-08-17_11-25-52ha a hangsúlyt Kiss István elköteleződésének megfelelően kellő nyomatékkal tesszük a “szoc” előtagra.

DSC_48302014-02-20_12-04-26

*

A szobrok a Köztérképen:

Tanácskozó munkások, Kaposvár, 1963

Sejt, Budapest, Zugló, 1975

Munkások, Budapest, Angyalföld, 1982

Reklámok

Nézz a szemembe, úgy meséld csendesen” bejegyzéshez 2 hozzászólás

Kérlek, mondd el, mit gondolsz.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s