Burda Moden

Úgy tartják, idegennyelvű szót vagy kifejezést nem szerencsés magyar nyelvű szöveg címéül választani. Nem tudom, tényleg így van-e (de ez csak udvariassági retorikai fordulat a részemről, egészen biztos vagyok benne, hogy nincsen így), itt mindenesetre azt remélem, indokoltnak fog tűnni az olvasó számára is, hogy a Kádár-korszak megállapodott szakasza talán első fecskéjének, egy nyugatról importált, az egykori újságosstandokon legálisan hozzáférhető, eleinte a német nyelvű változatban terjesztett, azután már magyar mutációban is megjelenő divatlapnak a címét veszem kölcsön, amint egy pillantást vetünk a soron következő bejegyzés közelebbi tárgyára.

Rátonyi József az újpalotai lakótelep déli részében az 1970-es évek közepén emelt szolgáltatóház

három oldalról zárt,

a Drégelyvár utca,

illetve a pestújhelyi kertes házas kerületrész felé nyitott

udvarán elhelyezett kétalakos kompozíciójáról lesz szó. És hát ennek a kompozíciónak mindene a szabásminta.

Őszintén szólva meglepett most, ahogy elkezdtem írni ezt a posztot (a képeket még egy szürkésebb 2017 februári, aztán egy szelídebb napos 2017 szeptemberi hétvégi délutánon fényképeztem), hogy Rátonyi szobrának Ikrek a címe — mióta csak időnként átpörgettem vagy figyelmesen végiglapozgattam a saját képeimet, két, egymásra nagyon hasonlító, de egymástól a barátnői, esetleg testvéri viszonyon túl független fiatal nőt láttam a figurákban, amint végigsétálnak, illetve épp megtorpannak a szemünk láttára,

filigránakat persze, magasnak hatóakat,

vékonyakat,

hosszú lábúakat,

vonzóakat, csodálatosakat.

Annak a korszaknak a legelejéről, amikor — hogy kedves regényem kézenfekvő fordulatával éljek — elegendő volt csupán szép lánynak lenni, és a buszon utazó, az ablakon kibámuló vagy maguk elé meredő hallgatag szép lányokról (okostelefon sehol nem volt még) nem rítt le ordító ambíciójuk, hogy címlaplányok/óriásplakátok, a kifutók élő bábui legyenek valahol; mindegy, hogy hol, csak valamilyen részesei a szépségcirkusznak. Ezek a szép lányok még köztünk jártak, mi köztük jártunk és dúskáltunk a látványukban. És noha mi ugyanolyanok maradtunk, de a szép lányság aztán lassacskán hivatás lett, munka, elfoglaltság, pénzkereső állás, házassági ajánlat. Család, gyerekek, autó. És még később, már túl a zeniten, túl mindenen, túl azon a mocskos fráteren, aki itt hagyott a két gyerekkel, reggel 8-tól este 10-ig tartó szépséges, éveket pergető unatkozás egy bevásárlóközpont ruhaüzletében.

No de még nem itt tartunk, most még az 1942-ben született, a szobor felállításakor, 1975-ben a harmincas éveinek elején járó Rátonyi Józsefnél tartunk, akinek egy korábbi bejegyzésben a blogban két munkáját,

a balatonlellei Horgászfiút 1973-ból

és békásmegyeri Halas diszkútját 1985-ből is volt alkalmam dicsérni. A főiskolán Somogyi József és Szabó Iván tanítványa volt, és ha a figurális lellei horgászfiút meg ezt az újpalotai női párost nézzük, különösen Somogyi hatása tűnik fel az alak(ok)

karikatúraszerű megrajzolásában.

Ott vannak rögtön

a lábfejek,

a káprázatos

lapos sarkú cipők, minden női járás első erőpróbája,

a hátulnézetből kétféle módon rövidített szoknya/kabát/pelerin,

a szinte

domborműszerűen kiképzett

keresztbe rakott vagy karba tett kézfejek,

a két, valóban nagyon egyforma, de azért másképpen elmosolyodó

tekintet,

ahonnan a testtől már csak néhány centinyi (két, sálakkal különböző módon körbetekert nyak meg a fej távolságnyi)

út az egész kompozíció fő attrakcióját jelentő, két, sombreróra hasonlító hatalmas kalapig.

Mert hát ez a fő trouvaille, a csúcs, a súlypont, ezek adnak hangsúlyt a két anorexiásra formált testnek,

a két kalap,

a nyilvánvaló tény, hogy ez bizony abszolút kalapos szobor, azon a tematikán belül pedig kiemelkedő magyarországi darab.

És meg lehet ezt a két kalapot csodálni

mindenhonnan,

minden szögből,

hátulról,

elölről,

közelről,

alulról egyenként,

alulról külön-külön,

alulról együtt,

kék éggel,

felhőkkel,

napfényesen, beárnyékolva, feliratokkal, hirdetőtáblákkal — bárhogyan; mindig lehengerlőek.

Talán az ma, 2019 tavaszán a legérdekesebb ebben a két szobornőben,

hogy annak idején, a hetvenes évek közepén a mai szitokszónak: zsánerszobornak, egy teret speciálisan díszítő szobornak készültek,

ötleteik, kifinomultságaik, szobrászati elgondolásaik és megoldásaik

azonban az eltelt több mint negyven évben megemelték, felnemesítették őket — én legalábbis a legjobbak közé sorolom a saját hierarchiámban. Ha nem csupán azok látnák, akik itt laknak, sokkal nagyobb becsben állnának.

A poszt facebookos megosztása után (amire rákényszerülök, különben ezekre a bejegyzésekre lényegében a kutya sem vetne egy pillantást, pláne nem olvasná őket) itt kénytelen vagyok utólag beszúrni egy rövid bekezdést, az előző mondat ugyanis a közösségi oldalon félreértéseket szült. Egyáltalán nem arra akartam utalni, hogy ezt a szobrot innen mozdítsák el és vigyék jól láthatóbb helyre. Ez eszement marhaság. Újpalota megkereste magának ezt a szobrot, megrendelte, megbízást adott rá annak idején (ne kérdezzünk rá a konkrét hogyanra, itt ez mellékes), felállította ezen a helyen és “felnevelte”, ami azt jelenti, hogy az itt lakók látásába beépítette, nézőit hozzászoktatta a látványához, a környezetét gondozta, időnként, nem is ötlet nélkül, rendbe rakta. A szobor arról igazán nem tehet, hogy a kulisszája ilyen — de még ezt sem tartom égbekiáltó bűnnek, vállalkozások attól lesznek ismertté, hogy hirdetik magukat; hogy hogyan és milyen minőségben, az persze lehet más kérdés. De a szobornak ez a helye. Tessék beülni az autóba vagy felülni valamelyik újpalotai buszra

(tessék, az egyik épp ott suhan el a képen), és megnézni a saját helyén — ezt akartam a világ tudomására hozni abban a mondatban. A konkrét megoldás a nézésre, a látásra pedig lejjebb olvasható.

Mert ha már az imént betűkről, feliratokról, reklámokról esett szó, kétségtelen, a mostani, nemrégiben egyébként felújított, térkövezett környezete nem nyújt a párosnak ideális kulisszát

(bár a szobortól jobbra eső tükrös üzletportál ilyen játékokra ad alkalmat),

de próbáljuk a szobrot a háttér vízszinteseinek függőleges ellenpontjaként nézni,

és máris megtanultunk látni. Vagy legalábbis nyitva van a szemünk. Ez a divat amúgy is, a nyitott szem.

*

A szobor a Köztérképen:

Rátonyi József: Ikrek (1975)

 

 

 

 

Szerző: csuhai

Minden. Amit csak el tudsz képzelni. Vagy amit én el tudok.

Egy gondolat a(z) “Burda Moden” című bejegyzésnél

Kérlek, mondd el, mit gondolsz.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .