Az utolsó négy júniusi bejegyzésem (két favicc és két Röviden mondd) szándékom szerint megelőlegezte ezt a mostani posztot, melyet régebben megígértem, és amelyben olyasmiről lesz szó, amivel a blogban korábban is foglalkoztam. Mivel hatalmas nagy téma ez, azt hiszem, a Népstadion dromoszának szoborparkja ügyében nem is ez a mostani lesz az utolsó szavam. Előre kell bocsátanom, hogy a dromosz szobrait illetően legfőbb forrásom és mindenkori ihletőm Mikes Balázs kiváló, a Köztérképen olvasható összefoglaló írása (maga a kifejezés, a stadion bejárati díszsétányát jelentő görög szó is innen való), a hivatkozott oldalról könnyen el lehet navigálni a szobrokat egyenként bemutató műlapokra is. Ha valaki a szobrokra szabályosabb ábrázolásban az én fényképezőgépem objektívjén át kíváncsi, megtalálja őket itt, még 2010-ből, és szívesen ajánlok még egy bejegyzést a blogok közül, a Szerelmem, Budapest oldalon olvasható posztot (Hogyha elpihent a gép, miért ne tornáznál?), ahol a szerző további érdekességeket árul el a 16 szoboregyüttesről; mindegyikről saját felvétele is ott látható. Mind a három helyről kiolvashatóak a pontos címek, a közreműködő szobrászok, a felállítási évszámok.

Az ajánlót azért is nyújtom hosszabbra a szokásosnál, mert ebben a bejegyzésben nem a teljes kompozíciókkal akarok foglalkozni, hanem csakis a részleteikkel. Ennek megfelelően eredetileg három részesre terveztem, de aztán arra gondoltam, minek aprózzuk el azt, ami amúgy sem nagy? Következzen tehát egyben a három fejezet: Kezek, Lábak, Arcok. Nem foglalkozom a szoborgyűjtemény végnapjaival, a Népstadion átépítése miatt valószínűsíthető eltűnésükkel (legfeljebb megszakad az egészért a szívem), csak érintőlegesen a régmúlttal (ezt megtettem már a Győri Dezső boglári Tornászlányát bemutató posztomban), nem foglalkozom külön a gyűjtemény pusztulásával, egyik-másik képen a hiányok láthatóak lesznek enélkül is. A dromosz romlása mindenesetre bizonyosan a Budapest Sportcsarnok újjáépítésekor kezdődött, amikor az építkezés idejére kitelepített buszpályaudvar elhelyezése érdekében kb. 40 méternyit lecsíptek a Népstadion területének keleti végéből, az eredetileg a szoborsort kívülről kerülő salakos futópálya is lerövidült így, nyomvonalát a záró pilonok és a szélső szobrok között vezették el, ahogy az itt jól látható:

DSC_95402013-08-15_11-05-43Nini, futók! De ha már ilyen emberes képpel kezdődik, legalább fogalmat alkothatunk ezeknek a vaskos-böhöm behemótoknak a valóságos méreteiről, arányairól. És még ez a méretarány sem teljesen igaz mindegyik csoportra, Somogyi József Lovacskázókja például minden tekintetben kilóg a sorból, a szobrász három figura helyett hatot szerepeltet, a két egymással birkózó fiúpárost kiegészítette egy anyukája nyakában ülő kislánnyal, tematikusan is eltér a többiektől, hiszen családi idillt ábrázol, afféle strandjelenetet, nem pedig valamilyen közösségi vagy sporttevékenységet, ráadásul a szoborcsoport mérete is kisebb a többinél, mintha Somogyi elunta volna a gúzsba kötő szabályokat, s ezt megbocsátóan elnézték volna neki.

DSC_39112014-06-18_13-22-41Egy kicsit minden lazább, elnagyoltabb, modernizálóbb itt, még a közvetlen textúra is Somogyi későbbi művészetére messzemenően jellemzően idegesebb, ziláltabb, mint a többi szocreál szobornál, és jó is, hogy itt tartunk, mert ez a kellős közepe az egésznek. Hiszen Somogyinál, 1955-ben, minden szabálytalanság ellenére, még így néz ki két figura összekapaszkodása:

DSC_38972014-06-18_13-21-45Rendben, vegyük ki belőle az anyja nyakában ülő kislányt, legyen az egész kevésbé heroikus — akkor így:

DSC_39012014-06-18_13-22-06 Mekkorát lép hát 6-8-10 év alatt a szocmodern, amelyikben egy összekapaszkodás

DSC_29772014-06-11_13-06-42már olyan, mint Laborcz Ferenc Apa és fia című szobrán? Hova tűnt a szabályos anatómia? De ne szaladjunk ennyire előre, a szocialista realizmusnál tartunk.

DSC_39782014-06-18_13-26-53Összekapaszkodni márpedig kell, ne felejtsük, a kor, melyben ezek a szobrok létrejöttek, ugyancsak az összefogás rendszere volt, és most már a saját tapasztalatunkból is tudjuk, az összefogáshoz vállakra, karokra, kezekre van szükség. Kezdjük tehát ezekkel.

Még a régi hajógyár egykori épülete előtt álló hajómunkás-szobrokat fényképezve vetődött fel bennem, hogy a kézfej aprólékos kidolgozása ha nem is kizárólagosan jellemző jegye, de legalábbis szükséges követelménye a szocreál ábrázolásnak.

DSC_23602013-12-04_11-49-23

DSC_23592013-12-04_11-49-15Nézzük ezeket a káprázatos ujjperceket, körmöket, bőrredőket,

DSC_23572013-12-04_11-48-56és ámuljunk.DSC_23562013-12-04_11-48-51Nem minden szobor szocreál, amelyiknek gondosan kidolgozott kézfeje van, de minden szocreál szobornak gondosan kidolgozott kézfeje van. Ezt a maximát a dromosz szoborcsoportjai mélyen igazolják, Canova, Bernini és a nagy Michelangelo pedig nyugodtan pihenhet tovább.

DSC_36782014-06-18_13-08-09Ezek a kezek fognak,

DSC_36902014-06-18_13-09-05(már ha van még mit),

DSC_36952014-06-18_13-09-40fegyvert,

DSC_42632014-06-18_13-44-15

DSC_42642014-06-18_13-44-17

DSC_93702013-08-15_10-48-46szerelést,

DSC_37122014-06-18_13-11-31

DSC_37132014-06-18_13-11-37vagy éppenséggel szerszámot,

DSC_37262014-06-18_13-12-29

DSC_67362010-04-17_16-53-11

DSC_93692013-08-15_10-48-41a hétköznapok csatáinak fegyvereit,

DSC_93572013-08-15_10-47-33másik fegyvert,

DSC_94052013-08-15_10-53-31

DSC_94082013-08-15_10-53-38ami itt a könyv, a tudatlanság, az ismeretlen elleni harc fegyvere,

DSC_95522013-08-15_11-06-30vagy furulát,

DSC_38032014-06-18_13-16-59szoknya szélét,

DSC_43582014-06-18_13-52-13egymást,

DSC_67132010-04-17_16-50-06futball-labdát,

DSC_42052014-06-18_13-39-40kosárlabdát,

DSC_66652010-04-17_16-44-32futóváltó botját,

DSC_94392013-08-15_10-56-24

DSC_94502013-08-15_10-57-23

DSC_43762014-06-18_13-54-57

DSC_94512013-08-15_10-57-28vagyis legtöbbször sportszert,

DSC_38222014-06-18_13-18-11esetleg úgy, hogy a kezek maguk is sportszerek,

DSC_41042014-06-18_13-34-16

DSC_95162013-08-15_11-03-41vagy valamilyen sportcselekmény részesei.

DSC_43422014-06-18_13-50-45De ez az előrelendülő kar és a hozzá tartozó kéz például

DSC_43402014-06-18_13-50-33segíteni akart nekem, mikor észrevette, hogy a szemben lévő Ökölvívókat nem tudom lefényképezni, mert valaki nekitámasztotta a biciklijét,

DSC_43792014-06-18_13-55-10azon volt, hogy kikapja az illetőt a képből,
DSC_43802014-06-18_13-55-12eltüntesse onnan,

DSC_93372013-08-15_10-45-15hogy a kép háborítatlanul elkészülhessen.

DSC_36792014-06-18_13-08-13A többi kéz csak van,

DSC_37232014-06-18_13-12-15néha a zsebtolvajlás gyanújába sodorja teljesen ártatlan gazdáját,

DSC_39922014-06-18_13-27-52íme a gyanút keltő híres mozdulat,

DSC_95342013-08-15_11-05-18de a többi semleges,

DSC_37422014-06-18_13-13-17

DSC_38062014-06-18_13-17-26

DSC_38092014-06-18_13-17-35mint például a nyugtató kézfej,

DSC_41102014-06-18_13-34-36

DSC_41162014-06-18_13-34-51mely együtt izgul az eseményekkel,

DSC_41222014-06-18_13-35-19vagy lebeg,

DSC_42892014-06-18_13-46-03

DSC_42902014-06-18_13-46-06

DSC_42912014-06-18_13-46-11alumíniumja finoman rebben a levegőégben,

DSC_94382013-08-15_10-56-21

DSC_94742013-08-15_11-00-05(és még a hosszú életvonal sem jelent mindig hosszú életet)

DSC_94872013-08-15_11-01-18

DSC_95022013-08-15_11-02-33

DSC_95032013-08-15_11-02-36

DSC_95042013-08-15_11-02-40vagy jelez,

DSC_95052013-08-15_11-02-45

DSC_95352013-08-15_11-05-24vagy mutat valahova,

DSC_39402014-06-18_13-24-03

DSC_93682013-08-15_10-48-36hiszen mutatni kell, kijelölni az utat, amerre haladunk majd,

DSC_43722014-06-18_13-53-33megálljt parancsol, a rend őréért kiált,

DSC_67352010-04-17_16-53-08esetleg elmagyaráz valamit,

DSC_37232014-06-18_13-12-15óva int,

DSC_39362014-06-18_13-23-52

DSC_41572014-06-18_13-37-17értésre ad,

DSC_43042014-06-18_13-47-17 értelmez, kifejt,

DSC_93562013-08-15_10-47-30türelmet kér, megértést,

DSC_39772014-06-18_13-26-50 világossá tesz,

DSC_95512013-08-15_11-06-26egyértelműsít.

DSC_37992014-06-18_13-16-41 A lábak ártatlanabb jószág,

DSC_38002014-06-18_13-16-49 állnak,

DSC_38172014-06-18_13-17-54

DSC_38772014-06-18_13-20-55tapogatóznak,

DSC_38992014-06-18_13-21-54

DSC_39342014-06-18_13-23-47 ácsorognak,DSC_39352014-06-18_13-23-49

DSC_39852014-06-18_13-27-28

DSC_40122014-06-18_13-29-09

DSC_41632014-06-18_13-37-36

DSC_66462010-04-17_16-42-29

DSC_66472010-04-17_16-42-37

DSC_67122010-04-17_16-50-00megtámaszkodnak, akár a jég hátán is,

DSC_67422010-04-17_16-54-02rálépnek dolgokra,

DSC_93612013-08-15_10-47-48pipiskednek,

DSC_44062014-06-18_13-57-24lábujjhegyre állnak,

DSC_94682013-08-15_10-59-02meglendülnek,

DSC_38492014-06-18_13-19-28

DSC_38702014-06-18_13-20-32

DSC_95782013-08-15_11-09-23

DSC_95802013-08-15_11-09-34elindulnak az ég felé,

DSC_66492010-04-17_16-42-49futnak,

DSC_94402013-08-15_10-56-30

DSC_94412013-08-15_10-56-33de ha a levegőbe emelkednek,

DSC_44012014-06-18_13-56-52az vagy valami nagyon szépet jelent,

ccl_DSC_94862013-08-15_11-01-08vagy valami nagyon rosszat,

DSC_94172013-08-15_10-54-29ahol az edző feje bánja a kalandot.

DSC_41032014-06-18_13-34-11Szerencsére Öcsi bácsit nem olyan fából faragták.

DSC_43142014-06-18_13-48-14 Öcsi bácsi, aki a görög világhoz méltóan örök archetípus, rendíthetetlen isten,

DSC_67192010-04-17_16-50-54és Öcsi bácsitól tanulni lehet,

DSC_94282013-08-15_10-55-18hogyan kell rendíthetetlennek maradni,

DSC_43302014-06-18_13-49-45mert Öcsi bácsi a két kezével vigyáz ránk,

DSC_43992014-06-18_13-56-26és megtanít nem berezelni még akkor sem,

DSC_43982014-06-18_13-56-25ha már annyit fojtottunk,

DSC_94242013-08-15_10-55-03hogy mi magunk fulladunk.

DSC_38202014-06-18_13-18-06Ütünk,

DSC_93912013-08-15_10-51-44vágunk,

DSC_42482014-06-18_13-42-10védünk,

DSC_93892013-08-15_10-51-40figyelünk,

DSC_42442014-06-18_13-41-58mindig van elöljárónk,

DSC_41112014-06-18_13-34-39vagy edzőnk, ez végül is tökmindegy,

DSC_38212014-06-18_13-18-08síppal a nyakában, aki megmondja, miről álmodjunk.

DSC_93602013-08-15_10-47-42Mert álmaink is vannak,

DSC_37502014-06-18_13-13-50nem is egy,

DSC_37842014-06-18_13-15-52nem is kettő,

DSC_42822014-06-18_13-45-35nem is három.

DSC_40352014-06-18_13-30-11Nem kettő, ismétlem,

DSC_43452014-06-18_13-51-09nem egy.

DSC_40392014-06-18_13-30-26Hanem végtelen,

DSC_95912013-08-15_11-10-27és mindig eggyel több,

DSC_39422014-06-18_13-24-13és miközben megyünk,

DSC_43312014-06-18_13-49-52futunk,

DSC_43342014-06-18_13-50-12kétségbeesetten loholunk,

DSC_66702010-04-17_16-44-55hajzselétől

DSC_66712010-04-17_16-45-02a végső kifulladásig,

DSC_43822014-06-18_13-55-19

DSC_43852014-06-18_13-55-32

DSC_66692010-04-17_16-44-49vagy még annál is tovább,

DSC_43572014-06-18_13-52-07

DSC_43622014-06-18_13-52-43

DSC_43642014-06-18_13-52-52

DSC_43712014-06-18_13-53-29

DSC_67082010-04-17_16-49-46

DSC_95762013-08-15_11-09-14ez jár a fejünkben,

DSC_67102010-04-17_16-49-51 hogy minden új tapasztalat új ismeret,DSC_67112010-04-17_16-49-56 és minden új ismeret új tudás,

DSC_93582013-08-15_10-47-35 ami megkeményít,

DSC_93592013-08-15_10-47-38acélossá tesz,

DSC_94092013-08-15_10-53-40zöldfülűt vén rókává nemesít

DSC_94102013-08-15_10-53-44ebben a hatalmas, közös iskolában,

DSC_41822014-06-18_13-38-32ahol mindig van még egy dobás.

DSC_37622014-06-18_13-14-48

DSC_38192014-06-18_13-18-02

DSC_39692014-06-18_13-26-13Mert nemcsak tánc az élet,DSC_39712014-06-18_13-26-17

DSC_39742014-06-18_13-26-32 nem pusztán furulaszó,

DSC_39942014-06-18_13-27-57

DSC_40652014-06-18_13-32-02 és nem azé, aki fut,

DSC_42112014-06-18_13-39-55hanem a kosárra dobó leányé.

DSC_95572013-08-15_11-06-50S az MDF-tulipán a gatyakorcon csak mint sírógörcs a lakodalomban. És mert mindig az eleje a vége, rajta, da capo al fine tehát.

 

 

 

Advertisements

Arcod porcelán, kezed-lábad fa-cövek, bábú vagy te, semmi más” bejegyzéshez 5 hozzászólás

  1. Visszajelzés: A munka hősei | csuhai
  2. Visszajelzés: Derékhaddelhadd | csuhai

Kérlek, mondd el, mit gondolsz.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s