Talán meg fogja bocsátani e poszt olvasója nekem az első olvasásra valószínűleg keresettnek ható címet, de végül hiába igyekeztem, semmi kifejezőbbet nem találtam arra, ami itt következik. A Lejaklózottan cím néhány hónapja egyszer bejött már — arra gondoltam, akkor ez az izlandi bányásztelepülésnek való nevet rejtő cím is működni fog. Hiszen Kerényi Jenő négy egyalakos szobra van soron, és ha az olvasó belekezd a szó etimológiai felfejtésébe, és közben nézegeti a képeket is, rögtön érteni fogja, miért ezt a címet választottam. De Izland messze van. A szobrok eredeti felállításának fordított időrendjében itt a

DSC_82622015-05-25_14-59-02Lángot tartó nő az első (Rózsa Gyula Kerényi-monográfiája szerint 1968-ban készült, de csak a szobrász halálának és a felszabadulás 30. évfordulójának évében, 1975-ben állították fel a rózsadombi Vérhalom téren),

DSC_77472015-04-05_14-21-03a miskolci Géniusz a második (eredetileg munkásmozgalmi emlékműként avatták fel 1969-ben, mostani helyétől kétszáz méterre, zöldben, és 2011-ben helyezték át abba az építészeti környezetbe, ahol jelenleg áll),

DSC_32602014-12-25_12-05-22a harmadik a Korsós lány, Zuglóban (1967-ben állították fel a Torontál utcai lakótelep egy jellegtelenebb, még zsánerszobor elhelyezésére sem igazán alkalmas pontján),

DSC_75232015-04-04_15-25-17a poszt negyedik főhőse pedig Kerényi legelső, már az új rendszerben felállított reprezentatív munkája, első monumentális, témaválasztásában az új hatalom elvárásaihoz igazodó köztéri alkotása, a ma Sassal viaskodó fiúnak címzett szobor, eredetileg az 1944-es sátoraljaújhelyi börtönlázadásnak emléket állító Partizánemlékmű (mely viszont 1948-as felállítása óta rendületlenül áll eredeti helyén — ebben remélhetőleg szerepe van annak, hogy a szobor a maga korában kifejezetten üdítő, modernista műnek számított). Elegendő csak végigpörgetni a négy fenti képet, hogy világos legyen, a “derékhaddelhadd” pontosabban mire is utal.

Mert más terekben áll mind a négy, a Lángot tartó nő egy szépen gondozott terecske és kis játszótér felől

DSC_83662015-05-25_16-14-33 kifelé fordulva,

DSC_83622015-05-25_16-14-01bazaltkövekből formált virágágyás közepén, közelebb az úttesthez (és hopp!, még a jó öreg elhussanó 91-est is sikerült lekapni),

DSC_77602015-04-05_14-21-48a Géniusz, új helyén megfosztva ugyan jelentésbővítő eredeti kísérő architektúrájától, de monumentális mesterséges térben, a városi sportcsarnok előtt,

DSC_86152011-08-14_17-13-54a Korsós lány háta mögött lakóépületekkel,

DSC_32492014-12-25_12-03-59

DSC_32502014-12-25_12-04-05oldalt

DSC_32512014-12-25_12-04-15és szemben viszont kertvárosi utcákkal,

DSC_86242011-08-14_17-15-00parkoló autókkal,

DSC_74912015-04-04_15-21-18a Mártíremlékmű a templom apszisa mögött kialakított terecske végpontján,

DSC_74922015-04-04_15-21-31ahol elhelyezésének összes apró eleme jelentését sulykolja,

DSC_86122011-08-14_17-13-40és egyalakosság ide, egyalakosság oda, közülük csak a Korsós lány sima zsánerszobor.

DSC_32362014-12-25_12-02-46A másik három emlékmű, még akkor is,

DSC_77382015-04-05_14-19-29ha a Géniusz szemantikájából az áthelyezéssel

DSC_77442015-04-05_14-20-20kikerült az eredeti elképzelés,

DSC_77542015-04-05_14-21-16és 2011 óta a szobor nem a munkásmozgalmi hőstetteket, hanem a sportcsarnok előtt egy általánosabb, vagy ha úgy tetszik, sokkal földhözragadtabb győztesség elvét hirdeti,

DSC_82442015-05-25_14-54-38továbbá akkor is, ha a Lángot tartó nő mégiscsak elsősorban 1945-re és 1975-re emlékezik, noha feltűnően a maga szelíd, nem harsány, joviális, az új korba Buda kellős közepén belehelyezhető módján.

Kamaraszobrok tehát, nem mozgalmas sokalakos plasztikák, amihez az is hozzájárul, hogy mindegyikük tart a kezében valamit,

DSC_33872012-03-21_14-07-57a Korsós lány nevéhez méltóan egy filigrán vizes edényt,

DSC_32452014-12-25_12-03-39a Vérhalom téri nő elnevezése szerint valamiféle

DSC_78602012-09-12_11-27-05égő, lángoló alkalmatosságot,

DSC_82482015-05-25_14-55-01a fiatal nő jobb kezével óvja, védi a lobogó lángocskát,

DSC_82492015-05-25_14-58-00igen, mécses ez leginkább; a Partizánemlékmű sasmadarat,

DSC_75262015-04-04_15-25-54és a szobor tárgya, közvetlen tematikája éppenséggel az állattal való küzdelem,

DSC_75072015-04-04_15-23-11

DSC_75102015-04-04_15-23-28

DSC_75152015-04-04_15-24-09

DSC_75182015-04-04_15-24-31és még a Géniusz is emel valamit,

DSC_77432015-04-05_14-20-07igen,

DSC_77392015-04-05_14-19-37ő történetesen a Semmit emeli,

DSC_77312015-04-05_14-18-35a szabadságszobrok obligát testtartásával.

DSC_77572015-04-05_14-21-36Az arcok is jellegzetes Kerényi-arcok,

DSC_82502015-05-25_14-58-03DSC_82542015-05-25_14-58-19tipikus elrajzoltsággal,

DSC_32402014-12-25_12-03-12négyszögletű szemekkel,

DSC_32482014-12-25_12-03-52sajátos arcéllel,

DSC_77412015-04-05_14-19-58bávatag elbámulással, és ez a megformálás már az 1948-as partizánemlékműben is ott rejtőzik,

DSC_75112015-04-04_15-23-34az önkényesen összeválogatott kvartett egyetlen férfi tagján.

DSC_86112011-08-14_17-13-36Vaskosak mind,

DSC_32582014-12-25_12-05-03ahogy egy Kerényi-alak

DSC_82392015-05-25_14-54-12per definitionem vaskos mindig,

DSC_82682015-05-25_14-59-50legyen szó nőről,

DSC_82692015-05-25_14-59-57a szabadság mindenkori letéteményeséről,

DSC_77402015-04-05_14-19-45vagy férfiról,

DSC_75042015-04-04_15-22-08tetőtől

DSC_77422015-04-05_14-20-02talpig,

DSC_32532014-12-25_12-04-30és meztelen talpig. Mert hát mind a négy szobor mezítlábas, ahogy Kerényi figurális szobrainak döntő többsége az.

DSC_75082015-04-04_15-23-18És ennek a vaskosságnak a foglalata mégsem feltétlenül csak az alkat vastagsága.

DSC_32372014-12-25_12-02-57Kerényi a hatást úgy éri el, hogy kicsivel

DSC_33832012-03-21_14-07-31a valóságos derékvonal alatt ejt,

DSC_86232011-08-14_17-14-56és valamilyen figuratív szobrászati elemmel

DSC_82642015-05-25_14-59-27külön ki is emel

DSC_82752015-05-25_15-00-46egy cezúrát,

DSC_82702015-05-25_15-00-06egy megtört metszést, ami által alakjainak alsó része kitüremkedik, megvastagodik, a tompor karikatúraszerűen megnövekszik, a szeméremdomb eltúlzóan kiemelkedik,

DSC_77322015-04-05_14-18-42és érdekes módon ez nemcsak stilisztikailag egyöntetűen érett, kései művein érvényesül,

DSC_75052015-04-04_15-22-18hanem olyan korai szobrán is, mint amilyen az első köztérre állított munkájának számító Partizánemlékmű.

1_DSC_60082015-03-07_13-05-38Persze, e blog figyelmes olvasói ismerik jól már ezt az eljárást, az optikailag megváltoztatott testalkatot,

5_DSC_60132015-03-07_13-06-03hiszen ott van például a Madách Színház homlokzatának Kerényi formálta két hármasán,

P12607982014-03-20_12-18-35ott van a két nagy katalogizáló önreflexív dombormű, az 1964-es orvosegyetemi kollégium

DSC_62462010-08-26_18-10-50vagy a győri pályaudvar megannyi figuráján,

DSC_06322011-10-21_16-05-50ott van az egri Thálián,

15_DSC_92522014-04-20_12-18-41ott van egy másik fekvő Kerényi-nőn, a pécsi kútszobron,

27_DSC_92382014-04-20_12-17-48ha ez így nem meggyőző, nézzük hátulról, és igen, ott a metszés,

DSC_96062013-08-15_11-11-24és felsejlenek még olyan korai, szocreál beütésű szobrokon is, mint amilyen az 1950-es évekbeli Felvonulók a Népstadion kertjében,

DSC_89192014-04-19_13-36-52vagy a komlói Kalapácsvető. Derék tehát, átvittebb értelemben derékhad, de hogy miért haddelhadd, azon azért gondolkodhatunk még, miközben futunk egy (pontosabban négy) utolsó kört.

DSC_74962015-04-04_15-21-41

DSC_75002015-04-04_15-21-55

DSC_75202015-04-04_15-24-53

DSC_75282015-04-04_15-26-48

DSC_33842012-03-21_14-07-36

DSC_86082011-08-14_17-13-28

DSC_77562015-04-05_14-21-32

DSC_77452015-04-05_14-21-01

DSC_77482015-04-05_14-21-04

DSC_77502015-04-05_14-21-06

DSC_77552015-04-05_14-21-20

DSC_82582015-05-25_14-58-45

DSC_78572012-09-12_11-25-31

DSC_83572015-05-25_16-12-58

DSC_83632015-05-25_16-14-09Ilyen egyszerű az egész. Ugye, az a haddelhadd se annyira bonyolult?

*

A szobrokról a Köztérképen:

Partizánemlékmű (1948)

Korsós lány (1967)

Géniusz (1969/2011) — az archív képek között néhány felvétel a szobor eredeti elhelyezéséről és állapotáról; ezen a linken pedig képek az áthelyezésről.

Lángot tartó nő (1975)

Advertisements

Derékhaddelhadd” bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. Visszajelzés: Budapest 140 – I-K-SZ

Kérlek, mondd el, mit gondolsz.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s