A kérdés megfogalmazása persze eleve nem teljesen szabatos, hiszen a célpontot ismerjük. Mert a célpont vagy ő,

DSC_62022015-11-12_13-51-43vagy ő,

DSC_67192016-02-07_12-39-18és akkor az eredmény valami ilyesmi lesz:

DSC_47802015-01-16_13-39-10Esetleg ők a célpontok,

Laborcz_Csodaszarvasvagy egy közülük,

DSC_75812016-02-24_12-33-49vagy pedig ő a célpont,

DSC_89742016-03-25_18-12-04és akkor pontosan látjuk, mi az eredmény. És a megszólított sem ismeretlen,

DSC_51512015-01-16_15-24-42mert lehet egy kapualjban megbúvó, zsákmányát büszkén mutogató pufók angyal, aki eredetileg vélhetően más cél után indult (bár erre kizárólag személyéből lehet következtetni, personájából vagy animájából, angyaloknál egyremegy),

DSC_91552012-11-11_13-20-36esetleg büszke turáni ősmagyar Óbudán, Ady Endre leglelkesebb plasztikai hívének, Csorba Gézának a megformálásában (a kemény férfira a pajkos esővíz gyönyörű szeméremajkakat rajzolt az idők folyamán),

DSC_12102013-01-25_12-10-12éppenséggel a lovon hátrafele ülve nyilazó magyar harcos a Kresz Géza utcában,

DSC_74522014-07-19_17-39-26talán oroszlánt legyőző Herkules Bécsben, a Hotel Bristol homlokzatán (bár a magukra valamit is adó vadászok oroszlánt sohasem vennének célba, Herkules ráadásul az oroszlánt puszta kézzel birkózta le, muszáj, Herkules!),

DSC_32532014-06-11_17-03-36vagy a rettentő ellenfelére leselkedő kalapos íjász a Csengery utca egyik házfalán. Szóval nem a “ki”-n, nem is a “mit”-en, hanem — mint minden komoly kérdés esetében — az eredeti megfogalmazásban különben csak áttételesen szereplő “hogyan”-on van a hangsúly itt is.

DSC_06952016-04-02_17-35-17Például erővel.

DSC_06972016-04-02_17-35-29A fiatalon főleg akadémikus portréiról és elomló aktjairól elhíresült, később minden szembejövő politikai rendszer fenekébe habozás nélkül belebúvó Kisfaludi Strobl Zsigmond a városligeti Műjégpálya előtt az 1920-as, 30-as évek fordulóján felállított Ijászának

DSC_07032016-04-02_17-36-04legapróbb mozzanatai,

DSC_07012016-04-02_17-35-51kisebb részletei

DSC_07112016-04-02_17-36-46és a szobor egésze is

DSC_07062016-04-02_17-36-16a pillanatnyi erőfeszítésről, a megfeszülésről árulkodnak,

DSC_07002016-04-02_17-35-47az egyetlen döntő mozzanatnak, a megfeszülő íj húrja elengedésének

DSC_07092016-04-02_17-36-33páratlan dinamikát, lendületet, mozgalmasságot, mindent egybevetve erőt és energiát kölcsönözve. Egyáltalán nem csoda, hogy a hivatali autójában a szobor előtt elkocsikázó Vorosilov marsall, az íjász-szobrot megpillantva, ragaszkodott hozzá, hogy Kisfaludi Strobl Zsigmond legyen az, aki Budapest monumentális szovjet felszabadítási emlékművét, a Szabadság-szobrot elkészíti. (Megjegyzem,

DSC_36712014-12-27_14-02-40az Íjászra jellemző dinamika leginkább a két oldalsó mellékalakban

DSC_36482014-12-27_13-58-36köszönt aztán vissza, és kevésbé a főalakban, míg az előtalapzatról 1992-ben eltávolított és aztán a Szoborparkban elhelyezett szocreál szovjet katona-alak

DSC_81952012-10-21_11-39-41pedig egyenesen Kisfaludi Strobl akadémizmusát tükrözte). Van még egy jellegzetesség a városligeti Íjászban, ami az ilyen íjász-, íjazó, nyilazó szobrokban kifejezetten archetipikussá lép elő (leszámítva az ősmagyarokat),

DSC_06982016-04-02_17-35-33mégpedig a nyílt mezítelenség vagy a csak hellyel-közzel fedett test, vagyis hogy a szív vagy a természet meghódítására törő harcos egyenlőként áll ki ellenfelével szemben, és voltaképpen maga is védtelen.

DSC_76112014-03-28_10-54-21A Kisfaludi Strobl Zsigmond szobrát generáló jellegzetességek megjelennek legközvetlenebb leszármazottjánál, az egyik rákospalotai iskola bejárata előtt 1958-ban felállított Indián című szobron, Ungvári Lajos alkotásán is. Rímel a beállítás,

DSC_76182014-03-28_10-54-51az itt ugyan nem bal féltérdére ereszkedő, hanem nyújtott lábú íjazó alak hasonlóképpen kitámasztja magát a mesterségesen megemelt szobortalpon,

DSC_76322014-03-28_10-55-54az “egyetlen pillanat” itt is a nyílvessző elengedésének mozdulatában artikulálódik,

DSC_76332014-03-28_10-56-31amit ugyancsak expresszív,

DSC_76392014-03-28_10-57-06noha a Kisfaludi Stroblénál visszafogottabb

DSC_76402014-03-28_10-57-10érzelem-

DSC_76412014-03-28_10-57-15és mogorvának ható arckifejezés kísér.

DSC_76422014-03-28_10-57-19És főszerephez jut itt is az erő, a test rendkívüli megfeszülése,

DSC_76432014-03-28_10-57-24és persze minden apró részlet,

DSC_76492014-03-28_10-57-54a támaszkodó,

DSC_76502014-03-28_10-58-02szinte az ujjhegyeivel kapaszkodó

DSC_76542014-03-28_10-58-15bal láb,

DSC_76472014-03-28_10-57-48a jóval semlegesebb

DSC_76532014-03-28_10-58-13jobb,

DSC_76572014-03-28_10-58-36a húrt épp elengedő

DSC_76562014-03-28_10-58-24jobb kéz,

DSC_76302014-03-28_10-55-46az egész mozdulatsor visszafogott, megfékezett, és mégis hallatlanul erőteljes dinamikája.

DSC_76272014-03-28_10-55-38Hátulról férfiakt,

DSC_76382014-03-28_10-57-03amely elölről mégsem felejti el, hogy a tanulóifjúság bimbózó erkölcseire is tekintettel kell legyen,

DSC_76452014-03-28_10-57-33noha a tisztelt közönség e bősz indián jelenlétét úgy hálálta meg, hogy íja alsó részétől

DSC_76552014-03-28_10-58-19és fejdísze kiálló tollaitól az idők során megszabadította őt,

DSC_76622014-03-28_10-59-28és ahol csak érte, összefirkálta. De egy igazi indiánnak ez nem tesz semmit, ettől még tűpontosan talál.

DSC_54672012-08-03_11-28-03Nem járt sokkal jobban Szabó László 1960-as Nyilazója sem,

DSC_54692012-08-03_11-28-18amely a kiskőrösi Petőfi Sándor Általános Iskola elé került,

DSC_54702012-08-03_11-28-22az ugyancsak kissé megemelt, elformált talapzaton elhelyezett, kiforduló fiúakt az idők során szintén elveszítette fegyverét,

DSC_54742012-08-03_11-29-37ma lényegében torz figura,

DSC_54782012-08-03_11-29-59és a szép kisfiútekintet mintha ezen a veszteségen bánkódna.

DSC_54822012-08-03_11-30-49Pedig hát minden együtt van, ami a bevett íjász-ábrázoláshoz szükséges,

DSC_54802012-08-03_11-30-22a műfajtól megszokott rendhagyó testtartás,

DSC_54712012-08-03_11-28-28a meztelenség,

DSC_54752012-08-03_11-29-42a hátrahajlított kar és a csuklóból előrelendített kézfej, az ezúttal nem izmokkal, hanem inkább gesztusokkal érzékeltetett gyerek-erő,

DSC_54792012-08-03_11-30-07csak az a fránya fegyver hiányzik.

DSC_26202014-06-09_13-18-17Így jutunk el a tulajdonképpen legmodernebb felfogású magyar nyilazó szoborhoz,

DSC_26212014-06-09_13-18-20Kampfl József a Csörsz utcai MOM-parkban 2009-ben felállított kis szobrához,

DSC_26242014-06-09_13-18-23jóllehet, ez a megformálás nem teljesen autonóm szobrászati gondolkodás végeredménye:

DSC_26252014-06-09_13-18-24a szobor kicsinyített mása annak a kb. 6-7 méteres épületdísznek, mely az egykori Süss Nándor Finommechanikai és Optikai Részvénytársaság (a későbbi Magyar Optikai Művek) gyártelepén, az F-épület közbülső homlokzati pilléreinek tetején kiképzett harangtornyon állt, és a gyár által kiírt pályázatot megnyerve, annak idején a Pásztor János-tanítvány szobrásznő, Haich Erzsébet (1897-1994) munkájaként 1936-37 körül állítottak fel.

DSC_26262014-06-09_13-18-27Az eredeti szoborról — melyet 1945-ben, nyilas jelképet gyanítva benne (először írom le a szót, amely a sok íjászszobor közepette már annyiszor kívánkozott elő), eltávolítottak a helyéről — nincs itt értelmesen közzétehető archív képem, de a régi szobor köztérképes lapját a bejegyzés végén megosztom, és ott jól látható, hogy Kampfl 2009-es replika-szobrához talapzatként az egykori, 1999-ben az egész gyárteleppel együtt lebontott harangtorony imitációját készítették el.

DSC_26272014-06-09_13-18-29A szobor ma így őrzi az egykori MOM emlékét; a már 1938-ban Magyar Optikai Művek Rt-re átkeresztelt gyár valamikori jelképe ma a gyártelep helyén épült lakópark házai közötti füves térségben helyezkedik el.

DSC_26282014-06-09_13-18-31Rendhagyó testtartása is,

DSC_26292014-06-09_13-18-34vagyis hogy nem a földön, vele egy szinten lévő célpontra, hanem fegyverét az ég felé tartva céloz, ebben az emlékműjellegben érthető meg. Haich Erzsébet szobráról eredeti minta különben nem maradt fenn, később előkerült tervei és rajzai alapján rekonstruálták a ma látható változatot.

DSC_26352014-06-09_13-19-37Minden rajta van, aminek az íjászszobrok eddig körülírt követelményrendszere szerint rajta kell lennie egy nyilazó szobron

DSC_26412014-06-09_13-20-06(ezen történetesen még a fegyver és a húr is hiánytalanul),

DSC_26422014-06-09_13-20-08tehát ott a megfeszülő, a célra koncentráló tekintet,

DSC_26572014-06-09_13-21-37az egyenesen kitartott bal kéz,

DSC_26582014-06-09_13-21-41a hátrahúzott jobb,

DSC_26672014-06-09_13-22-32a mozdulatsor kiragadott pillanatának dinamikáját érzékeltető testtartás,

DSC_26702014-06-09_13-22-41térdre eresztett jobb, és felhúzott, előrenyújtózkodó, behajlított bal láb,

DSC_26722014-06-09_13-22-56az erőnek, a feszültségnek megfeleltetett izom

DSC_26552014-06-09_13-21-31 és a meztelenség apoteózisa.

DSC_26452014-06-09_13-20-25És persze nem akarom a szobrot ténylegesen mintázó Kampfl József érdemeit elvitatni,

DSC_26462014-06-09_13-20-32de szorosan ide tartozik, hogy Haich Erzsébet az 1930-as évektől élénken érdeklődött az indiai spiritualizmus és a jóga iránt (örülök, hogy ezt pont egy ilyen konstruktivistára sikerült kép alatt van alkalmam elmondani),

DSC_26542014-06-09_13-21-24az 1937-től Magyarországon élő és a szobrásznő fogadott fiának számító Selvarajan Yesudian (1916-1998) társaságában

DSC_26592014-06-09_13-21-50a negyvenes évek elején jógaoktató iskolát alapítottak a művésznő műtermében,

DSC_26602014-06-09_13-22-00mely tevékenységüket 1948-as emigrációjukat követően Svájcban folytatták,

DSC_26622014-06-09_13-22-04a rákövetkező évtizedekben jó néhány közös, a jóga irodalmában azóta is közkeletű könyvet publikálva a témáról.

DSC_26632014-06-09_13-22-09Az tehát, hogy ezen az égbe nyilazó férfin ilyen határozott akcentust kap

DSC_26312014-06-09_13-19-23az erőnek a jól formált testen keresztül érvényesülő kinyilatkoztatása,

DSC_26392014-06-09_13-19-56valószínűleg nem véletlen,

DSC_26682014-06-09_13-22-36jóllehet az íjazásról (még az eddigi szobrok ismeretében is) azt gondolnánk, nem feltétlenül erősportág.

DSC_26712014-06-09_13-22-47És hát nem is az, elég néhány országhatárt átlépni,

DSC_36222015-09-15_14-05-08és a londoni Hyde Park rózsakertjébe csöppenni, hogy erről meggyőződjünk.

DSC_36232015-09-15_14-05-21A kis kör alakú medencéből egy újabb medencében négy hölgy emelkedik ki,

DSC_36242015-09-15_14-05-23fejtetőjükön egy harmadik medencécskét tartanak (medence medence hátán),

DSC_36252015-09-15_14-05-27abban pedig Diana, többek közt a vadászat istennője áll, lövésre kész íjjal,

DSC_36292015-09-15_14-05-43és hát itt aztán semmi nyoma a feszültségnek vagy az erőfeszítésnek.

DSC_36312015-09-15_14-06-39Nyugalom,

DSC_36452015-09-15_14-08-27a lazán behajlított jobb lábnak köszönhetően minimális dinamika,

DSC_36472015-09-15_14-08-43de nyugalom, vagy inkább közömbösség az arcon is.

DSC_36342015-09-15_14-07-00Ha feszül valami, az a húr,

DSC_36352015-09-15_14-07-08ez itt az elengedés előtti pillanat,

DSC_36362015-09-15_14-07-15a zsákmány már a képzeletbeli célkeresztben.

DSC_36372015-09-15_14-07-21Újra a lazán behajlított jobb láb,

DSC_36382015-09-15_14-07-28és már-már paradicsomi pőreség,

DSC_36392015-09-15_14-07-41amit legfeljebb a megállás nélkül épülő London darui ellenpontoznak,

DSC_36402015-09-15_14-07-47de az izmok vagy a test megfeszítése biztosan nem fodroz.

DSC_36412015-09-15_14-07-58Simaság van,

DSC_36422015-09-15_14-08-08és az áldozat utolsó pillanatai, hiszen az íjász sikere azt jelenti,

DSC_36302015-09-15_14-06-32hogy valami bizony szempillantás múlva véget ér,

DSC_40432015-09-15_16-33-34vagy valami, ha tényleg célba jut az a nyílvessző, szép lassan elkezdődik.

DSC_55552015-09-19_13-47-06A London egyik ikonját, Alfred Gilbert a Lord Shaftesbury emlékének a Piccadilly Circus közepén állított Eros című nyilazó szárnyas angyalát elnézve, a korábbi erő-nyilasokkal összehasonlítva

DSC_40452015-09-15_16-33-50azonnal feltűnik a szobor kézenfekvő ötlete:

DSC_40462015-09-15_16-34-36Erosz a sima talapzaton bal lábának ujjhegyére támaszkodik,

DSC_40472015-09-15_16-34-49és ahelyett, hogy ezzel a lábbal valami mesterségesen megemelt síkra támaszkodna,

DSC_40482015-09-15_16-35-10inkább maga a test fordul el úgy 45 fokkal,

DSC_40492015-09-15_16-36-11és keres célpontot az alant járókban,

DSC_40502015-09-15_16-36-23ma kevésbé drogot bárgyú szívélyességgel kínáló hippikre vagy drága pénzért erőszakosan áruló dílerekre,

DSC_40512015-09-15_16-36-34mint inkább kínai, japán vagy olasz turistahadra.

DSC_40522015-09-15_16-36-41De ne reménykedjünk,

DSC_40532015-09-15_16-36-55Erosz fürge lábujjain mindenhová odafordul,

DSC_40552015-09-15_16-37-17és akár szürkés köd van,

DSC_55582015-09-19_13-47-26akár délvidéket idéző ragyogó napsütés, hiszed vagy nem,

DSC_55662015-09-19_13-49-57mindenkor, mindenütt, mindenhogy célt talál.

*

A bejegyzésben képpel emlegetett szobrok a Köztérképen:

A 3. kép a Rijksmuseum kertjében álló Merkúr és Psyché című szobrot mutatja, mely Adriaen de Vries (1556-1626) 1593-ban mintázott, ma a Louvre-ban látható szobrának 1890-ben, Louis Gasne bronzöntő által készített másolata.

Az 7. kép egy amszterdami kapubejáró jobb oldaláról készült, a 11. kép a Csengery utca 21.-Jósika utca 2. számú lakóépület Csengery utcai homlokzatáról.

A londoni Hyde Park déli részén futó South Carriage Drive melletti Rose Gardenben álló nyilazó Diana-szobor Lady Feodora Gleichen (1861-1922) 1899-ben készült alkotása, melyet 1906-ban állítottak fel jelenlegi helyén.

 

Reklámok

Te most pontosan mire célzol?” bejegyzéshez 2 hozzászólás

Kérlek, mondd el, mit gondolsz.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s